Introduktion

Intro0:30

Kom igång

Så säljer du dina produkter

Intro

Nu är det dags att sälja BingoLottos Julkalender. I år kommer SportAdmin Lagkassa användas som verktyg för att underlätta hanteringen av försäljningen. SportAdmin Lagkassa kommer göra det möjligt att få in pengar direkt på lagets konto samtidigt som det underlättar redovisningen av försäljningen. Nu kör vi!

Förbered din kassa

För att kunna använda försäljningsverktyget i SportAdmin Lagkassa på bästa sätt behöver en av lagets kassörer gå igenom uppstartsstegen nedan.

1. Ladda ner SportAdmin LedarApp

För dig som är lagkassör så hanteras SportAdmin Lagkassa via SportAdmin Ledarapp. Har du inte appen sedan tidigare kan du ladda ner denna i Appstore eller Google Play.

Har du inte inlogg till SportAdmin LedarApp? Kontakta kansliet så hjälper de dig att skapa ett inlogg.

2. Starta din lagkassa

Har du inte en lagkassa sedan innan så startar du denna under menyn Lagkassa. Är det första gången du startar en lagkassa kommer du mötas av en popup, i vilken du ska välja vilket lag du vill starta lagkassa för. Acceptera användarvillkoren och klicka sedan på Skapa.

3. Kontrollera dina medlemmar

När din lagkassa är skapad är det dags att kontrollera att dina medlemmar finns på plats i Lagkassan. Alla medlemmar som finns i din grupp i SportAdmin, ska automatiskt finnas under fliken Medlemmar i Lagkassans vänstermeny.

Saknar du en medlem i listan? Det beror förmodligen på att medlemmen i fråga saknar e-post i fältet E-post 1 på sitt personkort.

4. Lägg till konto

Gå till Översikt och klicka på kugghjulet ⚙️ i höger övre hörn. Välj sedan Lägg till nytt konto och ange ert lagkontos kontouppgifter. Det är till detta konto som alla inbetalningar från försäljningen kommer göras.

Starta din försäljning

Nu är det dags att kicka igång er försäljning. Du startar upp försäljningen på följande sätt.

1. Starta försäljning

Gå till fliken Försäljningar → Välj Ny försäljning → Klicka på boxen med namnet BingoLottos Uppesittarlott. När du gått igenom fälten ovan klickar du Spara och fortsätt. Vid frågan “Vill du skicka ut försäljningsinformation?” kan du välja att skicka ut informationsmaterial till medlemmarna direkt, men du kan även välja att skicka detta senare.

2. Ange maxantal

Din försäljning är nu skapad. Det sista du behöver göra nu är att gå till fliken Produkter och ange ett eventuellt maxantal på produkten. Detta gör du på pennan till höger om den upplagda produkten. Du kan antingen ange ett maxantal för hela gruppen, eller per person.

Nu är det bara att kicka igång försäljningen! Valde du i steg 1 att inte skicka ut försäljningsinformation direkt, kan du göra det nu. Det gör du genom att klicka på de tre prickarna uppe till höger på försäljningens hem.

Så säljer dina medlemmar

Dina medlemmar säljer sina produkter via SportAdmin MedlemsApp. Denna kan laddas ner via Appstore eller Google Play.

Väl inne i MedlemsAppen hittar medlemmen försäljningen under fliken Lagkassa. Här har medlemmen två sätt att sälja sina produkter på.

• Sälj via personlig webbshopslänk

1. Dela med dig av din personliga webbshopslänk.
    2. Kunden gör en beställning och betalar direkt till er Lagkassa.
    3. Leverera produkten till kunden och markera beställningen som levererad.

• Om du säljer via fysiskt möte (t ex dörrknackning)

1. Klicka + Ny beställning på försäljningens sida i MedlemsAppen.
    2. Välj antal produkter och fyll i kundens uppgifter tillsammans med kunden.
    3. Kunden går därefter till betalning genom att scanna QR-koden som visas på din smartphone.
    4. Betalat och klart! Du kan nu lämna över produkterna och markera beställningen som levererad.

Informationsmaterial till dina medlemmar

I samband med att det är dags att börja sälja och ni delar ut lotter är det viktigt att informera medlemmarna om att de ska använda SportAdmin MedlemsApp för att sälja sina lotter. Hjälp dem gärna ladda ner och logga in i MedlemsAppen om de inte har denna sedan innan.

När ni gått igenom detta med medlemmarna kan du även skicka ut de medlemsinstruktioner som du kan ladda ner nedan.

Därefter går du in i Ledarappen → Försäljningar → Klicka in på din försäljning → Klicka på de tre strecken uppe i höger hörn och välj Skicka försäljningsinformation.

Lycka till!