En förening utan ledare är en förening utan verksamhet. Att värna om och investera i sina ledare är därmed essentiellt för alla som vill bedriva värdefull verksamhet. Rekrytering, ledarutbildning och samordning är konstant aktuella aktiviteter som ibland kan behöva inspiration för att nå nya höjder. I den här artikeln kommer det bjudas på inspiration som kan vara nyttig för den som sitter fast just i ledarträsket. Först ut: Rekrytering!
Att ledare inte växer på träd är ett faktum som många föreningar är plågsamt medvetna om. Både kompetens och engagemang är fundamentala ledaregenskaper som kan vara svåra att hitta i en och samma person och med det sagt är det inte konstigt att ledarrekrytering ofta förknippas med en gnutta oro. Kommer vi ha tillräckligt med ledare för att driva alla våra grupper? Kommer vi hitta rätt personer? Och framför allt, var letar vi?
Om vi vill hålla oss på hemmaplan är ett alternativ är att hålla ögonen öppna bland föreningens yngre talanger. Bland vimlet av engagerade ungdomar är chansen stor att det finns en eller ett par stycken som är redo att ta nästa steg, ta mer ansvar, och testa på ledarrollen. Tillsammans med ledarförebilder de redan känner skapas en trygg miljö att testa sina vingar i. Fördelen med detta är att det handlar om ungdomar som redan är duktiga idrottare samtidigt som de har en god förståelse för föreningen och dess struktur. Startsträckan är därmed kortare samtidigt som potentialen är stor. Notera dock att det finns en fara i att rekrytera deltagare endast på grund av deras idrottsmeriter – att vara en duktig idrottare går nämligen inte alltid hand i hand med att vara en duktig ledare. Denna typ av rekrytering måste därmed bygga på att deltagaren visar goda ledaregenskaper och inget annat.
Om man önskar fortsätta hålla sig på hemmaplan kan det även vara fördelaktigt att lyfta blicken till läktaren. Där sitter säkerligen hundratals idrottsföräldrar varje vecka för att heja på sina barn och följa deras idrottsliga utveckling. Kanske sitter en i mängden som har både intresse för sporten och vill vara med och påverka dess utveckling. Med lite tur har samma förälder erfarenhet av liknande uppdrag sedan tidigare. Om erfarenhet saknas finns det kanske möjlighet att börja med små steg i föreningens knattegrupp för att testa rollen. De yngsta talangerna behöver nämligen rörelse och uppmuntran före teknik, vilket innebär att det ges tid för den nya tränaren att utbilda sig och även skaffa sig den tekniska skickligheten som krävs för mer avancerade grupper.
Är rekryteringen tuff på hemmaplan är det bortaplan som gäller. Ett alternativ är då att annonsera efter ledare på hemsidan eller i diverse idrottsforum. På detta sätt nås de som aktivt är på jakt efter mer information om sport eller föreningslivet i storhet – kort och gott nås personer med rätt mindset. Den kontexten annonsen visas i är nämligen fundamental för att annonsen överhuvudtaget ska uppmärksammas. Det är större chans att gemene man uppmärksammar en annons för tränarrekrytering på en idrottshemsida än i den lokala matbutiken exempelvis. Många hemsidebesökare har dessutom anknytning till föreningen sedan tidigare, vilket ökar intresset ytterligare. Tänk på att hålla annonsen kort och koncis och förmedla den mängd information om rollen som krävs för att läsaren både ska få ett hum om vad det innebär, samtidigt som att de blir nyfikna på att veta mer.
Rekryteringsalternativen är många – vissa fungerar bra i en förening och andra fungerar bra i en annan. Att hålla ögonen öppna bland medlemmar och föräldrar eller att göra offentliga annonser är alternativ som oftast inkluderas på ett eller annat sätt men är självklart inget måste. Det viktigaste är självfallet att varje förening hittar en välfungerande rekryteringsprocess så att denna kan appliceras när ledarlistan börjar bli kort. Absolut viktigast är dessutom att ha en etablerad upplärningsprocess för de blivande tränarna – då kan helt plötsligt vem som helst vara potentiell ledare.