Barn och ungas rättigheter är något som idrotten måste ta hänsyn till i sin verksamhet. Genom satsningen “Medspelare” utbildar Röda Korsets Ungdomsförbund barn och unga över hela Sverige om deras rättigheter enligt Barnkonventionen. Men hur involverar man Barnkonventionen i sitt vardagliga arbete? Och hur håller man sin egen och barnens kunskap vid liv? Det har vi pratat om med Isabel Expósito, en av ledarna bakom satsningen.

Detta är den andra delen om Medspelare. I den första delen berättade Isabel om deras arbete och varför barn är en viktig målgrupp. Läs den här!

När Röda Korsets Ungdomsförbund är på plats ute hos föreningar arbetar de utifrån en egenframtagen metod. Metoden tar avstamp i Barnkonventionen och har som syfte att få barnen att ta fram förslag på hur rättigheterna kan efterföljas.

– Lite beroende på mognad och ålder är passen mellan 45-90 minuter. Vi börjar med att prata om Barnkonventionens fyra huvudprinciper. Därefter kommer den viktiga delen där barnen hjälps åt att forma idéer på hur de ska utföra Barnkonventionen i sin egen träningsgrupp.

Men arbetet stannar inte när workshopen tar slut. Precis som man tränar teknik, styrka och kondition måste man träna på Barnkonventionen. Därför är det viktigt att ta tillvara på, och faktiskt genomföra, de åtgärder som barnen kommer fram till under workshopen.

– Vår upplevelse är att barn är extremt idérika och hittar kreativa lösningar på många av våra praktiska utmaningar. De kommer med förslag som att ha faddrar, göra samarbetsövningar, att man alltid ska fråga om någon står ensam, att man ser till att alla får vara med i leken osv. Om vi faktiskt genomför deras förslag så säkrar vi att vi gör Barnkonventionen på våra träningar.

I slutet av workshopen delar Röda Korsets Ungdomsförbund ut ett diplom, som beskriver vad gruppen kommit fram till. Ett sammanfattat dokument skickas dessutom till gruppens tränare och det rekommenderas att dokumentet skickas vidare till både föräldrar och föreningsstyrelse, så att barnens röst hörs på flera nivåer.

– Därefter gäller det att hela tiden ställa sig frågan “Har vi gjort Barnkonventionen idag?”. Om vi ställer följdfrågor som “Har vi peppat varandra idag?” eller “Har vi lyssnat på önskemål om träningen?” efter varje träning så håller vi kunskapen vid liv.

Ytterligare ett sätt att upprätthålla kunskapen är att se till att den finns nära till hands. Därför arbetar Röda Korsets Ungdomsförbun på två olika sätt.

– Antingen så kommer vi som är utbildare från Röda Korsets Ungdomsförbund ut och håller passet. Men i de bästa av världar ser vi gärna att föreningen dessutom har rekryterat någon från föreningen som är intresserade av att lära sig den här metoden. På så sätt kan vi utbilda nya utbildare i samband med att vi möter föreningen. Det bästa är ju att man har kunskapen så nära som möjligt, eftersom det hela tiden kommer nya barn.

Men det är trots allt inte bara barnen som måste känna till Barnkonventionen, utan självfallet även föreningens tränare. Som tränare har man många ansvarsområden som ska balanseras och därför kan det vara fördelaktigt med visst stöd från föreningen just gällande Barnkonventionen. Det viktigaste stödet är kunskapen.

– Jag tror det är väldigt skönt för tränare att få ett större hum om vad Barnkonventionen är. När man tittar på många idrottsförbunds utbildningar så står det ofta fint i början att man ska jobba utifrån Barnkonventionen, men sedan har utbildningen fokus på något helt annat. När man sen kommer hem har man fullt upp med bollar som ska pumpas eller att ordna skjuts till nästa match och då är det svårt att hinna sätta sig in i Barnkonventionen, säger Isabel och fortsätter:

– Som tränare tror jag ofta det kan kännas lite gött när man fått mer kunskap om Barnkonventionen, för då kan man också få bekräftelse på att det man gör rätt. Först då kan man inse att det jag gör är Barnkonventionen – jag försöker se alla, jag brukar fråga barnen om vad de tycker och jag har ett bra sätt att välkomna barn till gruppen. Så man får nog mycket bekräftelse av kunskapen och får förhoppningsvis även idéer på hur man kan göra det ännu mer.

Workshops
Är er förening intresserade av att boka en workshop? Gå in och läs mer och boka här.

Fotograf: Sandra Sjunnesson, Matilda Hardmeier