I en värld där mobilen allt oftare beskrivs som en förlängning av armen, har sociala medier blivit ett kraftfullt kommunikationsverktyg för idrottsföreningar. Det skapar möjligheter att kommunicera direkt med sina medlemmar, att involvera flera och inte minst att bygga sitt varumärke. Men den stora frågan många ställer sig är: hur gör man det rent praktiskt? Det är något som Brynäs IFs kommunikationschef, Kevin Johansson, svarar på i veckans artikel.

FAKTA
Kevin Johansson är född och uppvuxen i, vad han själv kallar för, Bästerrås och har spenderat en stor del av sitt liv inom idrotten. Som 16 åring började han inom sportjournalistiken och där blev han fast i 11 års tid. I juli 2018 bestämde han sig för att det var dags att testa något nytt och sedan dess har han varit Kommunikationschef i Brynäs IF och blivit uppskattad för sina insatser på klubbens sociala kanaler.
.

Att ta sig an sociala medier är inte en helt enkel uppgift. Med dagens stora möjligheter ställs man inför många frågor som: Var ska vi finnas? Vilka kanaler använder våra medlemmar? Och vad vill vi förmedla? Som med mycket annat arbete är det viktigaste att backa bandet och ställa sig den viktigaste frågan av de alla: Varför?

– Det första steget bör alltid vara att identifiera sitt syfte – vad är det främst vi vill uppnå med sociala medier? Syftet blir någonstans nyckel i det man håller på med. Därefter måste man välja ut sin målgrupp och ta reda på vilka kanaler målgruppen använder. Jag brukar tänka att det finns tre stora konton – Facebook, Twitter och Instagram. Samtidigt ser man idag också att LinkedIn växer mycket, kopplat till en vuxen målgrupp, och Youtube och Snapchat har exploderat mot en yngre målgrupp. Så idag finns det 7-8 miljöer att välja bland som kan tjäna ens syfte på olika sätt. Då blir det viktigt att hitta sitt syfte, välja ut sin målgrupp och slutligen ta reda på vilken plattform ens målgrupp rör sig på.

Därefter är det dags att skapa innehåll. Idag är möjligheterna till innehåll oändliga och innehållet kan bestå av allt från enkla, kortare meddelande till allt mer komplexa sådana.

– Jag tycker att något som kan göra stor skillnad är att sätta ton på innehållet och välja ut en profil som, såklart, ska vara kopplad till syftet och målgruppen. Vill man rikta sig till informativt mot föräldrar så behöver man kanske vara lite striktare och lite mer informativ i tonen. Är man ute efter att skapa engagemang kanske det är schysst att hitta en tonalitet där man hittar ett lite med modernt och ledigt uttryck. Kanske kan man då involvera emojis, gif-bilder eller en skämtsam ton. Idag ser vi framför allt att vara lite rolig och personlig verkligen är en framgångsfaktor för alla föreningar som vågar göra det.

En stor fördel med sociala medier, framför traditionella hemsidor, är att man får en snabb och direkt kommunikation med alla föreningens intressenter. Det finns därmed goda förutsättningar på att skapa engagemang utöver det vanliga.

– Det viktigaste budskapet att förmedla skulle jag säga är glädjen och engagemanget i idrotten. Det är ju det idrotten handlar om – att skapa gemenskap för människor. Jag brukar tänka att man alltid ska vända sig direkt till mottagaren. Om vi vill önska trevlig helg kan vi bara skriva “Trevlig helg” och inget mer. Men vi kan också välja att skriva “Trevlig helg alla Brynäsare”. Den, till synes lilla skillnaden, skapar en fundamental skillnad där man verkligen skapar ett “Vi”. Just att hitta det personliga tilltalet är viktigt för att uppmärksamma gemenskapen och glädjen i idrotten.

Meddelandena som ska förmedlas bör situationsanpassas efter respektive medie, men att hitta en röd tråd i tonalitet, profil och budskap är något som kan göra stor skillnad och som kan bli en stor framgångsfaktor. Däremot är det även något som kan gå fel om de olika sociala medierna skickas mellan olika händer.

– Det bästa sättet, oavsett storlek på föreningen, tror jag är att utse en eller flera som leder en grupp som är ansvarig för kommunikationen. Jag tror att det är bra att ha någon som är sammankallande och har en övergripande koll på det hela. På så sätt har man alltid någon att vända sig till för stöttning, man hittar lättare den röda tråden och man försäkrar sig om att inte en stackars person är ansvarig för att kommunicera hela föreningen själv – ideella uppdrag måste ju trots allt ge mer energi än det tar. Kan man dessutom hitta någon som brinner för arbetet och som engageras av att kommunicera och ha en dialog med omvärlden så är det såklart alltid ett plus, säger Kevin och fortsätter:

– När man väl hittat den röda tråden så gäller det ju också att släppa loss kreativiteten inom den ansvariga gruppen. Det är kul att göra skillnad i sociala medier och att hitta det där personliga uttrycket. Med lite kreativitet blir arbete roligare och det är min fasta övertygelse att kontona kommer växa ännu mer om man gör det.

Den öppna dialogen är bara en av många goda effekter som kan komma från sociala medier. Endast kreativiteten sätter gränsen för hur sociala medier kan bidra till att stärka föreningen.

– Sociala medier kan verkligen komma med så många goda effekter. För föreningen är det en enorm möjlighet att bygga ett varumärke och stärka sin position gentemot sina medlemmar och intressenter. Man får verkligen chansen att nå medlemmen direkt och det är ett kraftfullt vapen som behövs i dagens idrottssverige. Dessutom är det extremt roligt att följa engagemanget och passionen från följarna. Det är otroligt kul att få vara en del av att få fylla människors vardag med innehåll som de brinner för och är intresserade av.