Skip to main content
Kan er föreningshemsida förvandlas till en inkomstkälla? Absolut. Här tipsar vi om hur er hemsida kan ge lite extra klirr i kassan.

1. Annonser

Utnyttja er reklamfria hemsida till fullo genom att exponera era egna sponsorer. I högerkolumnen kan ni lägga upp både fasta och roterande annonser.
Här är ett upplägg som ni skulle kunna inkludera i era befintliga sponsoravtal eller erbjuda som separata avtal:
  • Guldsponsor: fast annonsplats på alla föreningens sidor
  • Silversponsor: fast annonsplats på föreningens startsida
  • Bronssponsor: roterande annonsplats på föreningens startsida
Har ni olika sektioner filtrerar ni enkelt vilka annonser som ska synas på respektive sida. Det samma gäller om era lag/grupper vill exponera specifika lag-/gruppsponsorer på sina sidor.
2. Statistik
Men hur kan man övertyga sponsorerna att även teckna ett sponsoravtal för att synas på hemsidan?
Det handlar om att visa värdet i att synas på er hemsida. Med andra ord, vad får sponsorn ut av att synas på er sida? Det självklara svaret är oftast att företaget får good-will och förknippas med att stötta den lokala ungdomsidrotten. Men ni skulle också kunna ta fram statistik och visa hur många gånger sponsorn har möjlighet att exponeras på er sida och till hur många unika personer de dagligen kan nå.
Dessa siffror plockar ni enkelt fram genom att logga in på hemsidan, trycka på de tre strecken uppe till höger, följt av ”Inställningar – Hemsida” och därefter fliken ”Statistik”. Här kan ni filtrera på olika tidsintervaller och se hur många sidvisningar samt besökare er hemsida har.
3. Hur får vi trafik till hemsidan?
Att ha många besökare på hemsidan är en win-win-win-situation för alla parter. Föreningen kan informera om sin verksamhet, medlemmarna kan hålla sig uppdaterade om vad som försiggår i föreningen och sponsorerna exponeras mycket.
  • Grundförutsättningen för många besökare är att ha en aktiv hemsida: skriv några nyheter per vecka, informera om kommande evenemang, kanske lyfter ni fram en grupp/lag som har varit på träningsläger eller haft stora framgångar i en tävling?
  • Publicera sedan länkarna till nyheterna på era sociala medier för lite extra spridning.
  • Att aktivera Notiser för era nyheter gör också att alla medlemmar får ett mail med en länk till er nyhet – snabbt och enkelt!
  • Att skapa ett nyhetsbrev som ni skickar ut varje vecka/månad för att informera om vad som hände i förra veckan och länka till nyheter på hemsidan är ett annat smart sätt.
4. Erbjudande
En extra morot för att företagen ska vilja synas på föreningens hemsida är att ni kanske erbjuder de att exponera ett erbjudande per säsong/termin? Antingen kan ni lägga deras erbjudande som en bildannons i högerkolumnen eller så skapar ni en nyhet för att informera om ett erbjudande som verkligen gynnar medlemmarna.
Kanske kan ni tillsammans med sponsorn erbjuda en föreningsdag inför säsongen med 15% rabatt på sportutrustning?
5. En snygg hemsida
Att ha en snygg och attraktiv hemsida uppskattas alltid av både sponsorerna och medlemmarna. Därför tipsar vi avslutningsvis om SportAdmins nya design.