När Bebben Stenholm och Emma Sandebäck i CL98:s styrelse fick i uppdrag att diskutera idrottsförälderns roll i föreningen valde de att ta ett lite annorlunda grepp kring det hela – och startade en ”Föräldrapodd”.

– Där fanns väl inledningsvis tankar om att vi skulle närvara på föräldramöten och att fysiskt på plats berätta om idrottsförälderns roll. Men då skulle vi inte haft tid till något annat än att gå på föräldramöten, berättar Emma Sandebäck, ledamot i CL98IC.

Istället bestämde man sig för att spela in en ”Föräldrapodd”.

– En podd är ganska tillgänglig och man kan lyssna när man vill, till exempel när man är ute och springer eller lagar mat. Det var också anledningen till att vi inte gjorde superlånga avsnitt, utan delade upp de i tre olika avsnitt.

I podden diskuterar duon allt ifrån idrottsförälderns roll till hur vi tillsammans kan skapa ett bättre klimat för barn- och ungdomsidrott.

– Vi är inte på något sätt perfekta och vi försöker inte skriva någon annan på näsan – vi försöker bara dela med oss av de erfarenheter vi har som föräldrar inom olika idrotter.

Hur tycker du att klimatet är runt barn- och ungdomsidrotten?

– Generellt sett är det en trevlig stämning men samtidigt är det väldigt skiftande. Det är lätt att om en förälder börjar ”skrika” så hänger andra på, och helt plötsligt har det blivit legitimt att uttrycka sig på det sättet. Vi måste alla förstå att det inte är VM – utan barn- och ungdomsidrott.

Responsen på ”Föräldrapodden” har också varit positiv.

– Det är flera som har hört av sig och tyckt att podden varit väldigt bra. Vi marknadsförde den på förra årets Optimera Cup och det var faktiskt en förening i Växjö som hörde av sig efter det, vilket var väldigt glädjande.

Förutom att ha ett stort fokus på att skapa ett bra klimat kring föreningens verksamhet lägger också CL98 mycket tid på skapa bra förutsättningar för sina ledare.

– Vi jobbar och satsar mycket på våra ledare. Därför har vi också cirka två till tre ledare i varje lag och det är viktigt för att man inte ska ”bränna ut någon”. Det är viktigt för oss att de ska känna att de är värdefulla för de gör verkligen ett jättejobb.

Med sina drygt 20 lag, både på pojk- och flicksidan, och nästan 450 aktiva är CL98IC också en förening på stadig frammarsch.

– Vi var faktiskt den mest växande föreningen i Kalmar kommun förra året. Vår stora utmaning ligger istället i att vi inte har en egen lokal, utan är utspridda på flertalet olika.

Här kan du lyssna på Föräldrapoddens alla tre avsnitt

Här hittar du bra länkar och resurser inom ämnet ”Idrottsförälder”