Ska man driva en ideell verksamhet måste allt vara enkelt och smidigt. Ungefär så resonerar Lars Lindberg, kansliansvarig på IFK Strömsund. Inte bara kommer ingen använda det om det inte fungerar, utan det påverkar även bilden av verksamheten och i längden också vem som söker sig till föreningen.

– Systemet vi använde innan var krångligt och tidskrävande vilket gjorde att ingen av oss kände oss motiverade att fortsätta. Det var därför vi bytte också, vi ville ha ett system som kändes självklart att använda för såväl medlemmar som kanslister, säger Lars Lindberg, kansliansvarig.

När vi pratar med Lars i juni 2018 har föreningen bara använt SportAdmin i några månader, men de har redan upptäckt en positiv trend i att rapporteringen och uppdateringen från träningar blivit mycket bättre, något som är viktigt för att få en flersektionsförening att fungera. Med sju sporter som sträcker sig från simhallen till liftarna bland de snötäckta bergen kan organisationen lätt bli ganska spretig, men Lars upplever att det nya systemet har fört föreningen samman.

– På något sätt har alla ledare samlats kring administrationen i SportAdmin och blivit ett mer sammansvetsat gäng. Eftersom ledarna administrerar sin del av verksamheten själva uppkommer det en del frågetecken och att ledare som vanligtvis inte har någon kontakt med varandra ringer och ställer frågor gör mig väldigt glad.

För att göra ledarna så självständiga som möjligt anordnar föreningen en egen liten internutbildning där de får all information de behöver. Därefter får de testa sig runt själva, och enligt Lars kommer de allra flesta tillbaka och säger att LedarAppen är helt fantastisk och att den har förenklat deras vardag mer än vad de vågat hoppas. Att ha nöjda ledare ser han som bland det viktigaste i en ideell förening, annars är det ingen som vill vara med och driva verksamheten vidare nästa år menar han.

Lars har personligen gått utbildningarna som erbjuds i samband med att man aktiverar SportAdmin och när han har frågor idag har han, enligt honom, hittat det bästa sättet att få svar på dem:

– Lösningen är alltid att ringa till er fantastiska support. Jag har pratat med Frida flera gånger, hon är lika trevlig varje gång och har alltid svar på mina frågor!

Vi på SportAdmin önskar IFK Strömsund ett stort lycka till med den fortsatta verksamheten och är spända på att följa föreningens utveckling!