Jag brukar säga att jag är en “ideell idiot”. Jag har suttit i ideella styrelser i över 25 år och har än så länge lagt tusentals ideella timmar på föreningsliv. Och detta har jag gjort tillsammans med så många andra eldsjälar.

Som grundare och VD (eller snarare allt-i-allo) jobbar jag på arbetstid med att utveckla det svenska föreningslivet.

Och efter jobb så fortsätter jag med det – tillsammans med min fru och mina tre barn.

Med tre barn som bland annat går på gymnastik och andra idrotter så som tennis kretsar vår fritid mycket kring idrott och föreningsliv.

Speciellt eftersom min fru och jag också är styrelseledamöter och ledare i vår lokala förening GF Näset.

Vi brukar skämta om att GF Näsets kansli är vårt vardagsrum.

Och sedan lite drygt ett halvår tillbaka sitter jag med i förbundsstyrelsen i svenska Gymnastikförbundet och min fru sitter som ledamot i Gymnastikförbundet Syd.

Precis som att många andra kämpar med att få ihop livspusslet med körningar till olika aktiviteter så gör vi också det. Tack vare att vi har ett generationsboende tillsammans med svärmor så får vi oftast all logistik att klaffa.

Förresten, #tenyearchallenge trendade för ett tag sedan. Det fick mig att tänka på vilken fantastisk resa som jag har fått vara med om (och som fortsätter) med SportAdmin och föreningslivet.

Allt började 2005 när jag och min vän, Rikard Persson, byggde den första versionen av SportAdmin till Motus-Salto. En förening som jag då satt i styrelsen för efter att ha lagt min aktiva karriär som gymnast på hyllan.

Motus-Salto hade en vision om att växa och att kunna ta emot fler barn och ungdomar. Med den dåvarande administrationen skulle det innebära att vi hade varit tvungen att anställa en person bara för att administrera detta. Men vi ville ju anställa personer som kunde vara ute i verksamheten. På mattan. Och med barnen och ungdomarna.

Detta var egentligen starten på det hela. Den allra första versionen av SportAdmin, eller “Idrottsklubb” som det då kallades, byggdes alltså på ideell basis för en enda förening.

Det visade sig dock att fler föreningar var intresserade av att börja använda systemet.

Under de första fem åren fortsatte vi därför att utveckla SportAdmin, vid sidan om våra ordinarie jobb, bara för att det var roligt.

Jag funderade på nya funktioner, demonstrerade systemet, utbildade och skötte supporten. Medan Rikard lade allt fokus på utveckling.

2010 hade vi 67 föreningar som körde SportAdmin.

Än idag undrar jag hur vi klarade av att göra allt detta vid sidan om heltidsjobb. Men vi tyckte det var så otroligt roligt och givande att vi var beredda att lägga kvällar och helger på detta.

Och vi hade väldigt förstående och stöttande familjer!

2011 nådde vi gränsen där det inte längre gick att hinna med bägge delar. Det var också då vi sa upp oss från våra ordinarie jobb för att lägga all kraft på SportAdmin.

2019 används SportAdmin av över 1 300 föreningar från 57 olika idrotter och 700 000 medlemmar.

Och än idag är det med samma känsla som jag går till jobbet på morgonen. Precis som de där första fem åren när vi gjorde allt på kvällar och helger.

Att fortfarande kunna gå till jobbet med känslan att vi fortfarande kan göra skillnad varje dag är det som driver mig och alla andra på SportAdmin.

Därav vår vision “Föreningens bästa vän”.

/Henrik, ”ideell idiot”, VD och allt-i-allo på SportAdmin