I 17 år har Malmö-bördiga SportAdmin varit en viktig kugge i Sveriges föreningsliv. Nu expanderar dem och flyttar in i gamla Massive-huset, redo att föra arvet från det gamla Telegrafverket vidare.

Från en ödslig lagerlokal, till mörka lokaler på Stora Nygatan, via Gustav Adolfs torg för att nu, äntligen, landa på Drottninggatan 34 i gamla Televerkets lokaler. Det är många kontor som blivit för små för 17-åringen som idag förenklar livet för över 1 500 idrottsföreningar runt om i Sverige. Bland SportAdmins föreningar återfinns allt från elitklubbar såsom Malmö FF och Hammarby IF till breddföreningar likt Ekerö IK och Vendelsö GF.

Det är fantastiskt att det som började som en frustration hos mig som aktiv ledare för Motus-Salto 2005, idag har blivit till en plattform som närmare 10% av Sveriges befolkning interagerar med varje vecka, säger VDn och grundaren Henrik Lehmann.

När Telegrafverket i början av 1920-talet beställde bygget av fastigheten där SportAdmin nu flyttar in var kommunikationsbranschen ännu i sin linda. 100 år senare har det blivit en bransch som genomsyrar hela samhälle och där SportAdmin i allra högsta grad är en aktiv spelare med tre olika digitala system för kanslister, medlemmar och ledare. Sedan 1929 har gamla Televerket huserat många pionjärer. Nu senast en av Sveriges största spelutvecklare, Massive Entertainment. Så visst bjuder den sex våningar höga byggnaden på en anrik historia och ett arv att förvalta.

Det innebär en möjlighet för oss på SportAdmin att få ta nästa steg. Det senaste århundradet sitter verkligen i väggarna och det är ett arv som vi ser fram emot att få förvalta och växa med, säger Henrik Lehmann.

Företaget är djupt rotat i det svenska föreningslivet, och tar sin roll på stort allvar. Att som ung få ta del av och vara aktiv i idrottsföreningar lägger en grund för en hälsosam livsstil som vuxen och ökar chansen för en meningsfull fritid. Samtidigt visar rapporter på ett sjunkande deltagande.

Det är detta som gör att det känns viktigt att gå till jobbet varje dag. När vi gör livet lättare för föreningar, frigör vi tid för ledarna att göra det som de gör bäst – att skapa en trygg miljö för ungdomar att växa i. Både som spelare men också som människor. Därför strävar vi varje dag efter att vara föreningens bästa vän, berättar Henrik.

Från SportAdmins våning högst upp i huset är vyn över Malmö storslagen. Det lämpar sig för ett företag med ambitiös framtidstro. Den nya lokalen hjälper mot växtvärken, iallafall för stunden.