Ge lagen koll på sitt saldo efter försäljning

Med ett nytt år för dörren lämnar vi ett intensivt december bakom oss. Är du en av alla de 200 föreningar som har sålt Uppesittarlotten via SportAdmin i år? Nu är det dags att fixa returrapporteringen till Folkspel och rätta till saldot inför kommande termin!

Steg 1: Returrapportering

Senast den 12 januari ska alla föreningar som har sålt Uppesittarlotten eller Nyårslotten rapportera osålda lotter till Folkspel. I SportAdmin håller du enkelt koll på hur många lotter varje medlem har sålt och har lämnat tillbaka.

Se till att alla medlemmar har lämnat tillbaka alla osålda lotter innan returrapporteringen, så att ni inte missar att returnera några lotter.

Guide: Så tar du reda på vem som har lotter kvar att lämna in ->

Steg 2: Uppdatera saldot

Med returrapporteringen färdig och resultatet av årets försäljning sammanställt är det dags att uppdatera saldot i lagkassan. Det gör du genom att första registrera inköpskostnaden och därefter registrera vinstfördelningen.

2.1 Registrera inköpskostnad

Om laget står för inköpskostnaden av lotterna behöver detta speglas i lagkassans saldo. Genom att lägga till en manuell transaktion som motsvarar kostnaden för inköpet minskar saldot i lagkassan.

Guide: Så registrerar du inköpskostnaden ->

2.2 Registrera vinstfördelningen

Med inköpskostnaden avdragen från lagkassans saldo är det dags att registera lagets vinst. Detta baseras på den vinstfördelningen som ni har kommit överens om inom din förening. Precis som med inköpskostnaden justerar du saldot genom att lägga till en manuell transaktion i lagkassan som motsvarar den delen av vinsten som tillfaller föreningen. Detta behöver du bara göra om hela eller delar av lagets vinst ska tillfalla föreningen.

Guide: Så registrerar du vinsten ->

Vad ska ni sälja härnäst?

Med returrapporteringen gjord och saldot uppdaterat är det dags att luta dig tillbaka, njuta av en lyckad försäljning och börja planera inför nästa försäljning!