Personuppgiftsbiträdesavtal – SportAdmin i Skandinavien AB

Detta personuppgiftbiträdesavtal (”PUB-avtal”) utgör ett integrerat tillägg till SportAdmins abonnemangsvillkor (”Avtalet”) som ingåtts mellan SportAdmin och Kunden, såsom angivna och identifierade i Avtalet. Syftet med detta PUB-avtal är att reglera parternas överenskommelse avseende Behandling av Personuppgifter, i enlighet med kraven i Tillämplig Dataskyddslagstiftning. Alla begrepp som inleds med versal ska ha den betydelse som anges i Avtalet eller PUB-avtalet, beroende på vad som är tillämpligt. 

Vid tillhandahållande av Tjänsterna till Kunden enligt Avtalet kan SportAdmin komma att Behandla Personuppgifter för Kundens räkning, vilken parterna är överens om ska regleras under detta PUB-avtal. SportAdmin kommer hädanefter att benämnas som ”Personuppgiftsbiträde” och Kunden som ”Personuppgiftsansvarig”, alternativt som ”part” eller gemensamt som ”parterna”. 

1 Definitioner
2 Behandling av Personuppgifter
3 Personuppgiftsbiträdets skyldigheter
4 Den Personuppgiftsansvariges skyldigheter
5 Säkerhetsåtgärder
6 Granskning och tillsyn
7 Stöd till den Personuppgiftsansvarige
8 Användning av underleverantörer
9 Överföring av personuppgifter till Tredje Land
10 Avtalstid
11 Åtgärder vid PUB-avtalets upphörande
12 Sekretess
13 Ändringar och tillägg
14 Ansvarsskyldighet
15 Lagval och rättsligt forum
Bilaga A – Instruktion för behandling av personuppgifter
Bilaga B – Tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder

1. Definitioner

1.1Utöver de begrepp som definieras i löptext i PUB-avtalet ska följande definitioner ha nedan innebörd.
1.2Behandling (av Personuppgifter): Varje åtgärd eller serie av åtgärder som vidtas i fråga om Personuppgifter, vare sig det sker på automatisk väg eller inte, t.ex. insamling, registrering, organisering, lagring, anpassning eller ändring, sökning, konsultering, användning, överföring, spridning eller annat tillhandahållande, sammanställning eller samkörning, blockering, radering eller förstöring.
1.3Känsliga personuppgifter: Ras eller etniskt ursprung, eller politisk, filosofisk eller religiös övertygelse, medlemskap i fackföreningar, att en person är misstänkt, åtalad eller dömd för brott, hälsa, genetiska uppgifter, biometriska uppgifter som används för att entydigt identifiera en person, en persons sexualliv eller sexuell läggning, eller andra känsliga personuppgifter.
1.4Personuppgifter: All slags information som rör en identifierad eller identifierbar person (den registrerade).
1.5Personuppgiftsansvarig: Fysisk eller juridisk person, myndighet, institution eller annat organ som ensamt eller tillsammans med andra fastslår ändamålen och medlen för Behandling av Personuppgifter.
1.6Personuppgiftsbiträde: Fysisk eller juridisk person, myndighet, institution eller annat organ som behandlar Personuppgifter för den Personuppgiftsansvariges räkning.
1.7Registrerad: En identifierad eller identifierbar fysisk person. En identifierbar person är någon som kan identifieras, direkt eller indirekt, i synnerhet genom hänvisning till ett identifikationsnummer eller till en eller flera faktorer som är specifika för personens fysiska, fysiologiska, psykiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identitet.
1.8Tillämplig Dataskyddslagstiftning: Europaparlamentet och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (”GDPR”) och nationella lagar som implementerar eller kompletterar GDPR som är tillämpliga på Behandling av Personuppgifter under detta PUB-avtal.
1.9Tredje Land: Ett land utanför EU/EES.

2. Behandling av Personuppgifter

2.1Personuppgiftsbiträdet ska endast Behandla Personuppgifterna i enlighet med detta PUB-avtal och i enlighet med dokumenterade instruktioner från den Personuppgiftsansvarige, såvida inte Personuppgiftsbiträdet har en skyldighet enligt EU-rätten (inklusive nationella lagar i dess medlemsstater) att Behandla Personuppgifterna.
2.2Den Personuppgiftsansvarige ska ge skriftliga Instruktioner till Personuppgiftsbiträdet om hur det ska utföra Behandlingen.
2.3Personuppgiftsbiträdet ska Behandla Personuppgifterna under hela den avtalstid som framgår av Avtalet samt under en begränsad period därefter (se avsnitt 11). Bilaga A innehåller information om Behandlingen av Personuppgifter, inklusive i) kategorier av personuppgifter, ii) kategorier av registrerade, iii) Behandlingens art och syfte, iv) plats för Behandling och v) varaktighet av Behandlingen.
2.4Detta PUB-avtal gäller inte för Personuppgifter som har överförts från Tjänsten till en Tredjeparts Programvara (enligt definitionen i Avtalet), eftersom det regleras i Personuppgiftsansvariges separata avtal med den relevanta leverantören av Tredjeparts Programvaran.

3. Personuppgiftsbiträdets skyldigheter

3.1Personuppgiftsbiträdet ska endast utföra Behandlingen i enlighet med PUB-avtalet och den Personuppgiftsansvariges instruktioner. För tydlighets skull får Personuppgiftsbiträdet behandla Personuppgifter om en sådan behandling krävs enligt tillämplig lag som gäller för Personuppgiftsbiträdet. Personuppgiftsbiträdet ska informera den Personuppgiftsansvarige om sådana krav om det inte är förbjudet att lämna sådan information med anledning av ett viktigt allmänintresse. Vid Behandling av Personuppgifter enligt PUB-avtalet ska Personuppgiftsbiträdet följa Tillämplig Dataskyddslagstiftning.
3.2Personuppgiftsbiträdet ska säkerställa att samtliga fysiska personer som arbetar under dess ledning och som får tillgång till Personuppgifter följer PUB-avtalet och den Personuppgiftsansvariges instruktioner.
3.3Personuppgiftsbiträdet och dennes personal ska vid Behandlingen iaktta tystnadsplikt och sekretess rörande de Personuppgifter som de får tillgång till enligt detta PUB-avtal. Denna bestämmelse gäller även efter PUB-avtalets upphörande.
3.4Personuppgiftsbiträdet ska vidta de säkerhetsåtgärder som krävs enligt artikel 32 GDPR.
3.5I den mån det är möjligt ska Personuppgiftsbiträdet, genom att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder, hjälpa den Personuppgiftsansvarige att fullgöra sina skyldigheter gentemot de Registrerade.
3.6Personuppgiftsbiträdet ska på begäran från den Personuppgiftsansvarige bistå denne med att säkerställa att skyldigheterna enligt artikel 32–36 GDPR fullgörs med beaktande av typen av behandling och den information Personuppgiftsbiträdet har att tillgå.
3.7Personuppgiftsbiträdet ska omedelbart informera den Personuppgiftsansvarige om Personuppgiftsbiträdet anser att den Personuppgiftsansvariges instruktioner är otydliga eller på något sätt strider mot Tillämplig Dataskyddslagstiftning. Personuppgiftsbiträdet ska inte utföra en sådan instruktion förrän den Personuppgiftsansvarige har bekräftat att instruktionen är laglig.

4. Den Personuppgiftsansvariges skyldigheter

4.1Den Personuppgiftsansvarige ska vid användningen av de tjänster som tillhandahålls av Personuppgiftsbiträdet enligt Avtalet behandla Personuppgifterna i enlighet med Tillämplig Dataskyddslagstiftning. Den Personuppgiftsansvarige ansvarar för att det vid var tid finns laglig grund för Behandlingen och för att utforma korrekta instruktioner så att Personuppgiftsbiträdet (och dess underleverantörer) kan fullgöra sina åtaganden och skyldigheter enligt PUB-avtalet och om tillämpligt Avtalet.
4.2Den Personuppgiftsansvarige har befogenhet att behandla och lämna ut de Personuppgifter som omfattas av Avtalet till Personuppgiftsbiträdet (inklusive till dennes eventuella underleverantörer).
4.3Den Personuppgiftsansvarige har ensamt ansvar för riktigheten, integriteten, innehållet, tillförlitligheten och lagligheten i de Personuppgifter som lämnas ut till Personuppgiftsbiträdet. Personuppgiftsbiträdet har inte något ansvar för eventuella följder av att erhållna Personuppgifter visat sig vara felaktiga.
4.4Den Personuppgiftsansvarige har fullgjort sina skyldigheter att lämna obligatorisk information till de Registrerade om Behandling av Personuppgifter och om överlämnande av Personuppgifter till Personuppgiftsbiträdet och dennes Behandling av Personuppgifterna enligt Tillämplig Dataskyddslagstiftning.
4.5Den Personuppgiftsansvarige kommer att lämna över vissa typer av Känsliga Personuppgifter till Personuppgiftsbiträdet, för att Personuppgiftsbiträdet fullt ut ska kunna tillhandahålla sina tjänster enligt Avtalet. Det rör sig om Känsliga Personuppgifter i form av t.ex. uppgift om förekomst av funktionsvariation och uppgift om allergier. Parterna är överens om att den Personuppgiftsansvarige inte ska lämna över några Känsliga Personuppgifter till Personuppgiftsbiträdet förutom när sådant överlämnande är en nödvändighet för att tillhandahålla tjänsterna enligt Avtalet och uttryckligen framgår av dessa tjänster. Den Personuppgiftsansvarige ska t.ex. inte lägga till några Känsliga Personuppgifter i de fritext-fält som är en del av tjänsterna enligt Avtalet, såvida detta inte uttryckligen överenskommits i skrift mellan parterna.
4.6Den Personuppgiftsansvarige ska utan dröjsmål informera Personuppgiftsbiträdet om det sker en ändring av dennes kontaktperson eller dennes kontaktinformation enligt Avtalet.

5. Säkerhetsåtgärder

Personuppgiftsbiträdet ska implementera adekvata tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder som krävs enligt Tillämplig Dataskyddslagstiftning för att säkerställa att Behandlingen uppfyller en lämplig säkerhetsnivå (enligt bland annat artikel 32 GDPR) för att skydda sekretess, integritet och tillgänglighet till Personuppgifterna, så som beskrivs i Bilaga B. Personuppgiftsbiträdet ska fortlöpande granska sina tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder och vid behov uppdatera dem i enlighet med Tillämplig Dataskyddslagstiftning.

6. Granskning och tillsyn

6.1Personuppgiftsbiträdet ska ge den Personuppgiftsansvarige tillgång till all information som krävs för att visa att de skyldigheter som följer av PUB-avtalet har fullgjorts samt möjliggöra och bidra till granskningar, inbegripet inspektioner, som genomförs av den Personuppgiftsansvarige eller av den Personuppgiftsansvarige utsedd tredje part.
6.2Den Personuppgiftsansvarige får granska Personuppgiftsbiträdes efterlevnad av PUB-avtalet upp till en (1) gång per år. Om Tillämplig Dataskyddslagstiftning kräver det kan den Personuppgiftsansvarige kräva granskningar oftare.
6.3För att begära en granskning ska den Personuppgiftsansvarige minst fyra veckor före den föreslagna granskningen lämna in en detaljerad granskningsplan till Personuppgiftsbiträdet där omfattning, varaktighet och föreslaget startdatum för granskningen redovisas. Om granskningen ska utföras av tredje part måste detta som huvudregel avtalas mellan den Personuppgiftsansvarige och Personuppgiftsbiträdet. Om behandling sker i en miljö med Personuppgifter härrörande från andra personuppgiftsansvariga eller liknande, kan Personuppgiftsbiträdet, efter eget gottfinnande, på grund av säkerhetsskäl besluta att revision ska utföras av ett allmänt väl ansett granskningsföretag som Personuppgiftsbiträdet väljer.
6.4Om den begärda granskningen redan utförts och redovisats i en rapport enligt ISAE 3402, ISO eller liknande av en kvalificerad tredjepartsgranskare under de senaste tolv månaderna, och Personuppgiftsbiträdet bekräftar att de granskade kontrollerna inte väsentligt förändrats, ska den Personuppgiftsansvarige godta dessa resultat i stället för att begära en granskning av de kontroller som omfattas av rapporten.
6.5Granskningen ska utföras under anläggningens normala kontorstider enligt Personuppgiftsbiträdets policyer och får inte på ett oskäligt sätt störa Personuppgiftsbiträdes verksamhet.
6.6Den Personuppgiftsansvarige är ansvarig för alla kostnader som uppkommer i samband med av den Personuppgiftsansvariges begärda granskningen och Personuppgiftsbiträdets assistans i detta avseende.
6.7Personuppgiftsbiträdet ska bereda tillsynsmyndighet, eller annan myndighet som har laglig rätt till det, möjlighet att göra tillsyn enligt myndighetens begäran i enlighet med vid var tid gällande lagstiftning. Personuppgiftsbiträdet och dess personal ska på begäran samarbeta med tillsynsmyndigheten vid utförandet av dennes uppgifter.

7. Stöd till den Personuppgiftsansvarige

7.1Med beaktande av Behandlingens art och i den mån det är möjligt ska Personuppgiftsbiträdet bistå den Personuppgiftsansvarige genom lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder så att den Personuppgiftsansvarige kan fullgöra sin skyldighet att svara på begäran om utövande av den registrerades rättigheter.
7.2I den mån det är praktiskt möjligt och lagligt ska Personuppgiftsbiträdet meddela den Personuppgiftsansvarige om (i) begäran om utlämnande av Personuppgifter som erhållits från en Registrerad utom då den Personuppgiftsansvarige godkänt Personuppgiftsbiträdet att svara på en sådan förfrågan, och (ii) begäran om utlämnande av Personuppgifter av myndigheter utom då den Personuppgiftsansvarige godkänt Personuppgiftsbiträdet att svara på en sådan förfrågan.
7.3Emellertid kan Personuppgiftsbiträdet vara förhindrad att meddela den Personuppgiftsansvarige p.g.a. förundersökningssekretess vid en brottsbekämpande utredning. Personuppgiftsbiträdet ska inte lämna ut information om detta PUB-avtal till myndigheter vad avser Personuppgifter, förutom då det är tvingande enligt lag, eller med stöd av domstolsbeslut, order om husrannsakan eller liknande.
7.4Med beaktande av Behandlingens art och den information som finns tillgänglig för Personuppgiftsbiträdet ska Personuppgiftsbiträdet bistå den Personuppgiftsansvarige med att tillse att skyldigheterna enligt Tillämplig Dataskyddslagstiftning fullgörs, inklusive (om tillämpligt) den Personuppgiftsansvariges skyldighet att i) vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder, ii) anmäla personuppgiftsincidenter till tillsynsmyndigheten, iii) informera Registrerade om Personuppgiftsincidenter, iv) genomföra konsekvensbedömningar avseende dataskydd, och v) samråda med tillsynsmyndigheten före Behandling.
7.5Personuppgiftsbiträdet ska utan onödigt dröjsmål och skriftligen meddela den Personuppgiftsansvarige om att Personuppgiftsbiträdet har fått vetskap om en personuppgiftsincident. Personuppgiftsbiträdet ska tillhandahålla Personuppgiftsansvarig en beskrivning av personuppgiftsincidenten. För det fall Personuppgiftsbiträdet inte förfogar över all relevant information om personuppgiftsincidenten vid Personuppgiftsbiträdets första meddelande om inträffad personuppgiftsincident får Personuppgiftsbiträdet tillhandahålla sådan information i omgångar.
7.6Personuppgiftsbiträdet har rätt att debitera den Personuppgiftsansvarige för nedlagt arbete och rimliga kostnader som uppkommit i samband med Personuppgiftsbiträdets stöd enligt ovan och enligt Tillämplig Dataskyddslagstiftning, med undantag för fullgörande av skyldigheter enligt punkt 7.5 ovan då Personuppgiftsincidenten inte beror på den Personuppgiftsansvarige. Detta innefattar t.ex. arbete och kostnader som uppkommit på grund av att Registrerade har begärt registerutdrag avseende Behandlingen av den Registrerades Personuppgifter, radering av Personuppgifter, överföring av Personuppgifter (portabilitet) eller lämnande av obligatorisk information till de Registrerade.

8. Användning av underleverantörer

8.1Som en del av leveransen av de tjänster som tillhandahålls av Personuppgiftsbiträdet enligt Avtalet till den Personuppgiftsansvarige får Personuppgiftsbiträdet härmed ett allmänt skriftligt förhandstillstånd att använda sig av underleverantörer för behandling av Personuppgifter för den Personuppgiftsansvariges räkning.
8.2Personuppgiftsbiträdet ska tillse att samtliga underleverantörer är bundna av skriftliga avtal som säkerställer att underleverantören åläggs skyldigheter i fråga om Behandling av Personuppgifter som minst motsvarar de skyldigheter som fastställs i detta PUB-avtal.
8.3Om underleverantören inte fullgör sina skyldigheter i enlighet med Tillämplig Dataskyddslagstiftning ska Personuppgiftsbiträdet vara fullt ansvarig gentemot den Personuppgiftsansvarige för utförandet av underleverantörens skyldigheter.
8.4Personuppgiftsbiträdet ska tillgängliggöra en uppdaterad och aktuell lista av underleverantörer som används för att utföra de tjänster som tillhandahålls av Personuppgiftsbiträdet enligt Avtalet. Listan ska innehålla information om identiteten på underleverantörerna, kontaktperson hos underleverantören, var Personuppgifterna behandlas och en allmän beskrivning av vilken typ av tjänst respektive underleverantör tillhandahåller. Underleverantörslistan är tillgänglig på SportAdmins hemsida https://www.sportadmin.se/underbitraden/. Genom att underteckna detta PUB-avtal godkänner den Personuppgiftsansvarige Personuppgiftsbiträdets användning av de listade underleverantörerna.
8.5Personuppgiftsbiträdet ska meddela den Personuppgiftsansvarige om planer på att anlita en ny eller ersätta en befintlig underleverantör. Personuppgiftsansvarige får invända mot sådana ändringar. Om ingen invändning görs inom tio (10) dagar från att meddelandet har mottagits antas Personuppgiftsansvarige inte ha gjort någon invändning. Om det krävs för att Personuppgiftsbiträdet ska kunna fortsätta tillhandahålla sina tjänster enligt Avtalet har Personuppgiftsbiträdet dock rätt att omgående anlita en ny eller ersätta en befintlig underleverantör, utan att iaktta fristen om tio (10) dagar för Personuppgiftsansvariges eventuella invändning. För det fall den Personuppgiftsansvarige invänder mot ändringen av en underleverantör gäller punkten 8.6 nedan.
8.6Personuppgiftsbiträdet har rätt att vidta lämpliga korrigerande åtgärder vid Personuppgiftsansvariges invändning mot ändring av underleverantör. Om Personuppgiftsansvarige finner att inga korrigerande åtgärder finns eller om invändningen inte har avhjälpts inom trettio (30) dagar har Personuppgiftsbiträdet rätt att säga upp PUB-avtalet och, om PUB-avtalet är nödvändigt för att Personuppgiftsbiträdet ska kunna utföra sina skyldigheter enligt Avtalet, Avtalet genom ett skriftligt meddelande.

9. Överföring av personuppgifter till Tredje Land

9.1Personuppgiftsbiträdet och dess underleverantörer får överföra Personuppgifter till ett Tredje Land i den mån det är nödvändigt för att utföra de tjänster som tillhandahålls av Personuppgiftsbiträdet enligt Avtalet och under förutsättning att överföringen sker i enlighet med kapitel V GDPR.
9.2Vid användning av standardavtalsklausuler (Kommissionens genomförandebeslut (EU) 2021/91 av den 4 juni 2021 om standardavtalsklausuler för överföring av personuppgifter till tredjeländer i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679, eller beslut och standardavtalsklausuler som ersätter dessa) har Personuppgiftsbiträdet eller underleverantören rätt att efter eget bestämmande avgöra vilken version och vilka moduler av standardavtalsklausulerna som är tillämpliga i det enskilda fallet.
9.3I enlighet med de krav som ställs enligt Tillämplig Dataskyddslagstiftning på överföringar som baseras på att lämpliga skyddsåtgärder vidtas ska Personuppgiftsbiträdet i varje enskilt fall genomföra en riskbedömning för att säkerställa att lagstiftning i det aktuella Tredje Landet inte negativt påverkar effektiviteten av de lämpliga skyddsåtgärderna samt att det finns effektiva rättsmedel för Registrerade. Om nödvändigt ska Personuppgiftsbiträdet identifiera och implementera ytterligare skyddsåtgärder, t.ex. tekniska, organisatoriska eller avtalsrättsliga åtgärder, för att säkerställa att skyddsnivån i det aktuella Tredje Landet är väsentligen likvärdig med skyddsnivån inom EU/EES.
9.4På den Personuppgiftsansvariges rimliga förfrågan ska Personuppgiftsbiträdet redogöra för den information som riskbedömningen baseras på. Den Personuppgiftsansvarige har rätt att skriftligen invända mot Personuppgiftsbiträdets riskbedömningar om de ändras efter PUB-avtalets ikraftträdande och den Personuppgiftsansvarige bedömer att de nya riskbedömningarna inte uppfyller de krav som ställs på den Personuppgiftsansvariges Behandling av Personuppgifter enligt Tillämplig Dataskyddslagstiftning. Den Personuppgiftsansvarige har rätt att begära att Personuppgiftsbiträdet vidtar lämpliga korrigerande åtgärder. Om parterna inte kommer överens om riskbedömningen och/eller lämpliga korrigerande åtgärder inom trettio (30) dagar har Personuppgiftsbiträdet rätt att säga upp PUB-avtalet och, om PUB-avtalet är nödvändigt för att Personuppgiftsbiträdet ska kunna utföra sina skyldigheter enligt Avtalet, Avtalet genom ett skriftligt meddelande.
9.5För det fall EU-domstolen, EU-kommissionen eller någon annan behörig EU-institution eller nationell domstol eller myndighet skulle finna överföringsmekanismen som används för överföringen till Tredje Land är ogiltig eller olaglig ska Personuppgiftsbiträdet säkerställa att all Behandling av Personuppgifter i ett Tredje Land baseras på en annan (giltig) överföringsmekanism.

10. Avtalstid

10.1Detta PUB-avtal är giltigt så länge Personuppgiftsbiträde behandlar Personuppgifter för den Personuppgiftsansvariges räkning enligt Avtalet.
10.2Detta PUB-avtal upphör att gälla pe

11. Åtgärder vid PUB-avtalets upphörande

11.1Vid upphörandet av detta PUB-avtal ska Personuppgiftsbiträdet, beroende på vad den Personuppgiftsansvarige skriftligen meddelar Personuppgiftsbiträdet, radera eller återlämna samtliga Personuppgifter som Behandlats för den Personuppgiftsansvariges räkning enligt PUB-avtalet samt alla kopior av uppgifterna, såvida inte lagring av Personuppgifterna krävs enligt Tillämplig Dataskyddslagstiftning.
11.2Om den Personuppgiftsansvarige inte lämnar någon instruktion eller inte svarar på Personuppgiftsbiträdets begäran om instruktion trettio (30) dagar efter PUB-avtalets upphörande får Personuppgiftsbiträdet välja att återlämna samtliga Personuppgifter till den Personuppgiftsansvarige och/eller radera personuppgifterna.

12. Sekretess

Personuppgiftsbiträdet ska inte, under avtalstiden och därefter, lämna upplysningar om Behandling av Personuppgifter som sker enligt detta PUB-avtal till tredje part eller på annat sätt avslöja information som mottagits till följd av PUB-avtalet. Sekretesskyldigheten gäller inte information som Personuppgiftsbiträdet är skyldig att lämna till myndigheter. Utöver detta avsnitt 12 ska sekretessåtagandena i Avtalet också vara tillämpliga.

13. Ändringar och tillägg

13.1Ändringar i detta PUB-avtal kan ske på grund av förändrad lagstiftning, förändrade säkerhetskrav eller ändrade praktiska omständigheter i övrigt. I händelse av att en ändring påverkar Behandlingen av Personuppgifter enligt detta PUB-avtal, ska den andra parten meddelas per email till dennes kontaktperson enligt Avtalet. Sådant meddelande om ändring ska anses som accepterat av den andra parten, såtillvida den andra parten inte gjort rimliga invändningar skriftligen senast trettio (30) dagar från dagen för tillkännagivandet.
13.2Om behörig domstol, myndighet eller skiljenämnd skulle finna att någon bestämmelse i detta PUB-avtal är icke-verkställbar eller ogiltig, påverkas inte övriga bestämmelser. Parterna skall härtill ersätta den icke-verkställbara eller ogiltiga bestämmelsen med en lagenlig bestämmelse som återspeglar syftet med den icke-verkställbara eller ogiltiga bestämmelsen.

14. Ansvarsskyldighet

14.1Vid ersättning för skada i samband med Behandling som, genom fastställd dom eller förlikning, ska utgå till den Registrerade på grund av överträdelse av bestämmelse i PUB-avtalet, instruktioner och/eller tillämplig bestämmelse i Tillämplig Dataskyddslagstiftning, ska artikel 82 i GDPR tillämpas.
14.2Sanktionsavgifter enligt artikel 83 i GDPR, eller 6 kap. 2 § lagen (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning, ska bäras av den av PUB-avtalets parter som påförts en sådan avgift.
14.3Utan att begränsa skyldigheterna under 14.1 och 14.2, ska det kontraktsrättsliga ansvaret i Avtalet även gälla för detta PUB-avtalet.
14.4Om någon av parterna får kännedom om omständighet som kan leda till skada för den andra parten ska parten omedelbart informera den andra parten om förhållandet och aktivt arbeta tillsammans med den andra parten för att förhindra och minimera sådan skada.

15. Lagval och rättsligt forum

15.1Detta PUB-avtal ska tolkas och tillämpas i enlighet med bestämmelser om lagval i Avtalet.
15.2Tvist som uppstår i anledning av PUB-avtalet ska slutligt avgöras i enlighet med bestämmelser om tvistelösning i Avtalet.

Bilaga A – Instruktion för behandling av personuppgifter

Kategorier av personuppgifter

Den Personuppgiftsansvarige lägger in Personuppgifterna i den tjänst som tillhandahålls av Personuppgiftsbiträdet enligt Avtalet. Vilka Personuppgifter som läggs in i tjänsten är helt upp till den Personuppgiftsansvarige och kan t.ex. inkludera följande kategorier av Personuppgifter:

  • Namn.
  • Telefonnummer.
  • E-postadress.
  • Adress.
  • IP-adress
  • Personnummer.
  • Födelsedatum.
  • Juridiskt kön.
  • Uppgift om förekomst av funktionsvariation.
  • Uppgift om allergier.
Kategorier av Registrerade

Den Personuppgiftsansvarige lägger in Personuppgifterna i den tjänst som tillhandahålls av Personuppgiftsbiträdet enligt Avtalet. Vilka Personuppgifter som läggs in i tjänsten är helt upp till den Personuppgiftsansvarige och kan t.ex. inkludera personuppgifter som berör följande kategorier av registrerade:

  • Den Personuppgiftsansvariges anställda, ideellt anknutna (t.ex. styrelsemedlemmar och funktionärer), medlemmar, ledare samt målsmän eller andra kontaktpersoner till den Personuppgiftsansvariges medlemmar, personer som köper och söker produkter och tjänster (inkl. medlemskap) från den Personuppgiftsansvarige.
  • Webbesökare
Behandlingens art och syfte

Behandlingen av Personuppgifter utförs i syfte att tillhandahålla Personuppgiftsbiträdets tjänster som framgår av Avtalet, dvs. huvudsakligen att tillhandahålla digitala kommunikationstjänster i form av webbaserat administrationsverktyg, mobilapp och medlemsregister för idrottsföreningar och andra organisationer. Personuppgifterna får inte behandlas eller nyttjas av Personuppgiftsbiträdet för egna eller några andra ändamål.

Personuppgiftsbiträdet får använda sig av sådana typer av personuppgiftsbehandlingar som är nödvändiga för att tillhandahålla de tjänster som framgår av Avtalet, t.ex. att lagra de Personuppgifter som den Personuppgiftsansvarige lägger in i administrationsverktyget och/eller mobilappen samt att hantera medlemsregister.

Plats för Behandling

Personuppgiftsbiträdet Behandlar Personuppgifterna inom EU/EES.

För underleverantörers behandling, se underbiträdeslistan.

Varaktighet av behandlingen

Behandling av Personuppgifter kommer att ske under Avtalets giltighetstid och för en begränsad period därefter i enlighet med PUB-avtalet. Därefter kommer Personuppgifterna raderas eller återlämnas av Personuppgiftsbiträdet till den Personuppgiftsansvarige, i enlighet med vad som framgår av Avtalet och PUB-avtalet.

Personuppgifter kommer även att raderas av Personuppgiftsbiträdet från fall till fall i enlighet med Personuppgiftsansvariges skriftliga instruktioner.

Bilaga B – Tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder

Sportadmin ska implementera och upprätthålla följande säkerhetsåtgärder:

Informationssäkerhetshantering

Sportadmin har för närvarande inget eget, fristående ledningssystem för informationssäkerhet (ISMS). Sportadmin följer dock de riktlinjer, rutiner och säkerhetskrav som är framtagna av koncernen inom ramen för dess ISO 27001-certifierade tjänster. Arbetet bedrivs i enlighet med koncernens gemensamma säkerhetsramverk och kontroller, vilket säkerställer ett strukturerat informationssäkerhetsarbete även i avsaknad av ett separat ISMS.

Bland annat sker regelbundna granskningar av säkerhetspolicys och rutiner; inklusive riskhantering, incidenthantering, kontinuitetsplanering och säkerhet i leveranskedjan.

Organisatorisk säkerhet och styrning Sportadmin omfattas av det centralt övergripande säkerhetsarbetet och övervakningen inom Lime Technologies-koncernen som sker av utsedd säkerhetsansvarig. En dedikerad utvecklare på Sportadmin har därutöver ett särskilt ansvar för säkerhetsfrågor. Som en del i säkerhetsarbetet ingår bland annat att nyanställda på Sportadmin genomför obligatorisk säkerhetsutbildning innan start. Alla anställda genomgår sedan uppföljande utbildning årligen.
Åtkomst till interna IT-tjänster Intern åtkomst till nyckeltjänster som är nödvändiga för tillhandahållande av Sportadmins tjänster (egna och tredjepartstjänster) administreras huvudsakligen centralt på koncernnivå och skyddas av multifaktorautentisering (MFA) samt andra relevanta säkerhetsåtgärder. Dessa tjänster kan endast nås med kompatibla företagsenheter, vilket säkerställer att obehörig åtkomst förhindras.
Identitets- och åtkomsthantering

Autentiseringssystemet är baserat på OpenID och OAuth 2.0. Administratörer och ledare loggar in med lösenord. Autentisering till webbgränssnitt för Huvudadministratörer stöder tvåfaktorsautentisering (2FA).

För medlemmar som loggar in i appen skickas en engångskod (OTP) via e-post för autentisering.

Åtkomst styrs genom rollbaserad åtkomstkontroll, vilket säkerställer att användare enbart får tillgång till information som krävs för deras roll

Lösenordshantering Lösenord lagras i enlighet med gällande säkerhetsstandarder.
Systemövervakning och loggning Sportadmin samlar in loggar från alla nyckelsystem och tjänster för att stödja utredning och forensisk analys vid behov. Automatiska meddelanden till IT-personal informerar om eventuella avvikelser eller onormala beteenden.
Incidenthantering Anställda är utbildade att omedelbart rapportera misstänkta eller bekräftade säkerhetsincidenter. Incidenter eskaleras baserat på allvarlighetsgrad för snabb och relevant åtgärd. Kunder informeras utan onödigt dröjsmål om en incident påverkar eller befaras påverka deras data.
Säkerhetskopiering, kontinuitet och katastrofåterställning Säkerhetskopior är immutable i AWS S3 och AWS S3 Glacier, vilket innebär att de inte kan ändras, raderas eller skrivas över efter att de har skapats. Fullständiga säkerhetskopior tas dagligen för att säkerställa att vi kan återställa systemet vid behov. Loggfiler säkerhetskopieras flera gånger i timmen, vilket möjliggör snabb återställning och minimerar dataförlust vid incidenter.
Enhets- och endpoint-säkerhet Alla företagsenheter hanteras centralt för att säkerställa efterlevnad av säkerhetsstandarder. Enheter måste bland annat ha lagringskryptering, uppdaterad programvara, antivirus och en aktiverad brandvägg för att upprätthålla efterlevnad och skydda företagsdata.
Leverantörssäkerhet Sportadmin använder underbiträden och tredjepartstjänster för vissa delar av sina tjänster, inklusive molnlagring, kommunikation och betalfunktioner. Alla underbiträden omfattas av personuppgiftsbiträdesavtal som säkerställer att de uppfyller kraven i dataskyddsförordningen (GDPR), inklusive krav på informationssäkerhet och incidenthantering.
Molnsäkerhet och datahosting Sportadmin hostas på Amazon Web Services (AWS), som upprätthåller branschledande fysiska och miljömässiga kontroller samt innehar flera säkerhetscertifieringar. Data krypteras under överföring med TLS 1.2/1.3 och i vila med AES-256-kryptering.
Säkra utvecklingsmetoder Sportadmin följer en säker utvecklingsmetod som inkluderar riskbedömningar, kodgranskningar, sårbarhetsskanning samt separering av utvecklings-, test- och produktionsmiljöer. Utvecklare utbildas i säkra kodningsmetoder, inklusive kännedom om OWASP Top 10.
Loggning Administratörer i tjänsterna har åtkomst till loggar, vilket gör att de exempelvis kan se kontorelaterade aktiviteter.
Produktsäkerhet och patch-hantering Sportadmin uppdaterar regelbundet sina tjänster med säkerhetspatchar och förbättringar. Automatiserade verktyg används för att hantera beroenden och identifiera kända sårbarheter.