Mellan Jokkmokk i norr och Malmö i Söder finns 421 ideella kvinnliga, och icke-binära, ledare som genomgått Futebol dá forças tränarutbildning och som varje vecka tränar tjejer i sina befintliga fotbollsföreningar. Futebol dá força är en organisation och folkrörelse som tar fotbollsplanen till hjälp för att skapa trygga mötesplatser där unga tjejer får växa, bygga självförtroende och självkänsla för att nå sin fulla potential. Det gör de genom att rekrytera, utbilda och handleda tjejer och kvinnor som vill skapa bättre förutsättningar för unga tjejer, både på och utanför, fotbollsplanen.

– Det finns idag många attityder och strukturer som begränsar tjejer och det är något som vi ser även i föreningslivet. Det vill vi ändra på – vi älskar fotboll och vill att den ska vara för alla. Det yttersta målet är såklart att vår organisation inte ska behöva finnas, utan att det vi gör ska vara normen inom fotbollen – den ska vara till för alla, berättar Frida Persson, Futebol dá forças verksamhetschef i Sverige.

Organisationen startades 2012, av en svensk kvinna som heter Cecilia Safaee, när hon åkte till Mocambique och blev ledare för ett fotbollslag med tjejer.

– Cecilia har under hela sin tränarkarriär sett fotbollen som ett kraftfullt verktyg för att utveckla unga tjejer, både i Sverige och i Mocambique, och hennes fokus har varit att stärka varje individ i laget. Oavsett kontext har resultatet av hennes arbete blivit det samma – tjejerna börjar ta mer plats, få ett ökat självförtroende och blir bättre på fotboll. I Mocambique väckte detta stor uppmärksamhet och många kom till deras träningar för att se vad den svenska fotbollstränaren höll på med. Det var en hel del som blev besvikna när de insåg att hon inte hade några speciella, skandinaviska fotbollsövningar med sig, utan gjorde samma övningar som dem. Det väckte en stor nyfikenhet för hennes ledarskap och blev även startskottet för Futebol dá força, som nu finns i 26 länder med 1531 utbildade ledare.

Utbildningen organisationen erbjuder, följer en viss metod.

– Vår utbildning är sex dagar lång och uppdelad i tre steg. Under de två första dagarna utforskar vi värdebaserat ledarskap. Ledarna får verktyg kring hur de kan skapa en trygg plats i sina lag och hur de kan stärka tjejers självkänsla och självförtroende. Samtidigt som de blir medvetna om sina värderingar och hur de kan leda utifrån dem. De två kommande dagarna består av Svenska Fotbollsförbundets grundutbildning, Tränarutbildning C, så att de också blir legitima fotbollstränare. De två sista dagarna handlar om sexualitet, respekt och självkänsla, och ger ledarna verktyg att kunna prata om sexuell och reproduktiv hälsa i sina lag på ett tryggt och konstruktivt sätt – fotbollsplanen ska vara en trygg plats där alla frågor är välkomna.

Efter utbildningen blir ledarna dessutom en del av organisationens nätverk, så att de efter utbildningen kan få hjälp och stöd i sitt ledarskap av alla andra ledarna som är del av Futebol dá força. Målet är att ge ledarna en stor verktygslåda med verktyg som kan komma att behövas.

– Det ledarskap vi tror att idrottssverige behöver mer av är ett situationsanpassat ledarskap där man hela tiden kan möta spelarna i den specifika situationen. Om det exempelvis kommer upp frågor om våld i hemmet, eller om sexualitet, så måste vi som ledare kunna plocka upp den tråden och möta spelaren. Det räcker inte alltid att bara kunna leda fotboll, vi måste kunna leda människor också.

Ett bra sätt att skapa goda förutsättningar för ett situationsanpassat ledarskap är förberedelse och gott samarbete i ledargruppen. Men det situationsanpassade ledarskapet är bara en av många pusselbitar som gör fotbollsplanen till en trygg och utvecklande plats. Ytterligare en viktig fråga är hur du som ledare ger effektiv feedback.

Om idrottsplatsen ska vara trygg måste alla kunna känna att de duger.

– Om idrottsplatsen ska vara trygg måste alla kunna känna att de duger. Då pratar vi ofta om att vi vill bygga självkänsla och självförtroende och som tränare måste vi lära oss skilja på de två. Självförtroende handlar om vad du gör och självkänsla om vad du är. Absolut oftast får vi bara höra feedback om saker vi gör. När det har gått bra i skolan säger vi ofta “vad duktig du är” till våra barn, men det är ju inte det vi menar. Vad vi egentligen vill säga är “vad bra att du la ner tid på att plugga inför provet, vad bra att du sovit ordentligt och förberett dig väl – det gjorde att du fick ett bra resultat”. Om vi blandar ihop är och gör och berömmer barnet som person, kopplat till dess prestationer, kommer barnet, när provet gått mindre bra, tro att de även är dåliga personer, säger Frida och fortsätter:

– Många personers självkänsla är idag extremt resultatbaserad och det leder i många fall till psykisk ohälsa. Om en så liten förändring, som att tänka på att skilja på orden är och gör, kan skapa stor förändring, har vi stor möjlighet att påverka och skapa starka barn med god självkänsla. Idrottssverige behöver bra ledare. Det är tack vare ledarnas fantastiska arbete med att stärka tjejers rättigheter och möjligheter, både runt om i fotbollssverige och i 25 andra länder, som vi förändrar världen – en fotbollsträning i taget!

Futebol dá força
Vill du bli en del av Futebol dá força? Anmäl ditt intresse här!