Skip to main content

För snart fyra år sedan klev Angelica Hjorth Ståhlgren in med huvudet före i Sätra Sportklubbs styrelse. Som ordförande dessutom. På agendan stod saker som att locka fler medlemmar till en förening som verkar i ett område där föreningsliv inte är en självklar del av kulturen, ge alla möjlighet att delta oavsett ekonomiska förutsättningar och samtidigt hålla verksamheten flytande. Utmaningar som tidvis kan kännas som att man tagit sig flera liter vatten över huvudet, men också ge en känslan av att man gör skillnad på riktigt.

Angelicas första tid i styrelsen bestod mest av att lära känna föreningen och dess medlemmar. Och trots att medlemsantalet inte var högre än cirka 200 personer fanns det organisatoriska problem.

– För allmänheten hade vi samma klubbemblem på bröstet. Men egentligen var föreningen tydligt uppdelad i senior- och ungdomsverksamheten. Två olika organisationer i samma förening.

För att samla föreningen började styrelsen arbeta för att sudda ut gränserna och få bättre insyn i damlagsverksamheten. I allt från ekonomin till vad som händer på plan kom de fram till att styrelsen behöver få ha ett finger med i spelet. Det gjorde också att de kunde börja skapa framtidstro för föreningens yngre, vilket blir ett led i att medlemmar stannar kvar i föreningen högre upp i åldrarna – en uppgift som är extra viktig i ett område som Sätra. 

– En del i vårt arbete är något som helt ligger utanför fotbollen, att aktivera ungdomar och därmed hålla dem borta från gatan. Därför driver vi exempelvis Drop in-fotboll på fredagkvällar och håller klubbhuset öppet så ofta vi kan, även för de som inte vill spela fotboll. Ju tidigare barnen och ungdomarna ser att det finns ett annat val, desto mindre är risken att man hamnar snett. 

För att lära sig nå unga i närområdet har Angelica jobbat mycket med att själv tänka annorlunda. 

– I Enskede där jag är uppvuxen var det en självklarhet, bland både barn och föräldrar, att man hjälpte till, skjutsade till och från träningar och sålde lotter till nära och kära. I Sätra är det inte en självklarhet eftersom föräldrarna ofta inte har någon anknytning till föreningslivets innebörd själva. Ungdomarna kommer i tidig ålder ta sig på egen hand till träningen och vara den som läser nyhetsbrevet. Ofta kan barnen språket bättre än föräldrarna. Men genom att tänka på ett annat sätt har jag insett att det har sina enorma fördelar.

Vad hon har lärt sig är att problemet ofta är att man inte vet var man ska vända sig, och då får man se över sina kommunikationsvägar. Sätra SK marknadsför sig idag mycket via sociala medier, men skickar också vanliga brev hem till familjer i närområdet.

– Vi har kommit fram till att digital kommunikation är lättast för att nå ungdomarna direkt. För att nå föräldrar är däremot brev hem med posten fortfarande en bra lösning för oss. Då är vi säkra på att informationen når fram. Sen är ju “Word by mouth” alltid den mest effektiva marknadsföringen. När en person som redan tränar i föreningen drar med sig en annan ner på träningen är sannolikheten att de dyker upp igen alltid större.

Ett hinder när det kommer till att locka nya medlemmar är ofta anmälningsavgiften. Även om Sätra SK jobbar med väldigt låga anmälningsavgifter och försöker att hellre fria än fälla, så är det en förutsättning för att kunna fortsätta driva verksamhet. 

– Vi vill vara föreningen där alla är välkomna oavsett bakgrund. En bra ekonomi ska inte vara en förutsättning för att kunna delta i föreningslivet. Men utan pengar kan man inte driva en förening och genomföra aktiviteter. Vi försöker lösa det genom att samarbeta med andra aktörer som finns här för att hjälpa (SISU, skolor, kommun och förvaltning), och genom dessa erbjuda utbildningar och annat som svetsar ihop föreningen. Vi kanske inte kan erbjuda så mycket ekonomisk ersättning för de som väljer att engagera sig, men vi kan hålla en tränarutbildning eller en ledardag en gång lite då och då. Förhoppningsvis kan vi då skapa ett annat intresse än det ekonomiska; en personlig utveckling. 

Och just att bidra till en personlig utveckling är något av det som Angelica finner är bland det som är mest värdefullt med att vara ordförande i Sätra SK. 

– Såklart finns det dagar då jag fått äta upp att jag kastade mig in med huvudet före i föreningen, men det är otroligt roligt och lärorikt. Glädjen att få vara på plats vid sidan av planen och se barn och unga utvecklas och lära kan jag leva på för evigt. Det ger en känslan av att man faktiskt kan hjälpa till. Det finns så mycket kraft och vilja i barn och unga, och att ge dem möjligheten att få utlopp för det i föreningslivet är helt fantastiskt!

 

Angelicas tre bästa tips för att få ihop en förening: 

  1. Lägg mycket fokus på att skapa ett värde för medlemmarna i att vara kvar i föreningen. Vill man inte vara aktiv längre kan man bli tränare för de yngre eller hjälpa till i kiosken. 
  2. Marknadsför föreningen utifrån vad som är viktigt i det området ni håller verksamheten i. Vad lockar unga och föräldrar till just er?
  3. Erbjud andra värden än de ekonomiska. Att vara ledare i en förening är så mycket mer än bara en liten peng i fickan varje termin.