Sociala medier är ett av vår tids största uppfinningar, och använder man dem på rätt sätt kan man få enorm räckvidd. Men som idrottsförening är det inte alltid helt lätt att veta vilken väg man ska gå. Vad ska man prioritera, hur skapar man engagemang och vad skiljer sig mellan att kommunicera som förening och företag? Det har vi frågat Marcus Modéer, f.d. frilansjournalist och numera medie- och informationsansvarig på IFK Göteborg, men också ideellt engagerad som bland annat ledare (och kaffekokande fotbollspappa).
Att idrott väcker känslor är ingen hemlighet. De allra flesta har ett favoritlag som man hejar på i medgång och motgång, och det är inte särskilt ovanligt att engagemanget reflekteras långt bortom det. Det gör idrotten speciell enligt Marcus.
– Kommunikation handlar om att informera, engagera och förklara. Som idrottsförening behöver man inte alltid berätta historien om sig själv och övertyga på samma sätt som man behöver som exempelvis ett bilföretag. Det gör att man i många fall kan informera genom att engagera – och vice versa.
Engagemanget är en beståndsdel som gör kommunikationen i idrottsföreningar unik, men det kommer också med vissa krav.
– Det ställer krav på att man kommunicerar så att man tillvaratar engagemanget på rätt sätt. Då är det viktigt att tänka på att försöka skapa en tvåvägskommunikation. Ett bra sätt att göra det på är att ställa frågor till de man kommunicerar med.
Ett vanligt fel som görs i sociala medier är, enligt Marcus, att överinformera i kanaler som inte är gjorda för det.
– Man bör ha i åtanke att olika kanaler ska användas på olika sätt. Instagram till exempel är i första hand till för bilder, medan hemsidan rymmer mer information. Försök hålla er unika i olika sociala medier, så att det finns en anledning att följa föreningen på alla olika ställen. Är det en jätteviktig nyhet ska man såklart visa den så brett det går, men man kan fortfarande göra det på olika sätt. På hemsidan kanske ni delar en lite längre text, medan på Instagram kan ni klippa in delar av texten över bilden. Ett generellt tips är att passa på att ta bilder vid varje möjlighet som finns, för att exempelvis kunna använda flera olika bilder till samma artikel i olika sociala kanaler.
Samtidigt är ett av föreningslivets största bekymmer att mycket sker på lånad tid, och att man inte alltid hinner genomföra alla de idéer man har. Har man möjlighet föreslår Marcus att man har mycket nytta av att lära känna sina användare. Alla sociala kanaler har idag mätverktyg där man snabbt och enkelt kan få information om vilka användarna är, vad de klickar på och när flest befinner sig på mediet.
– Lägger man mycket tid på en återkommande sak som ingen klickar på, ska man kanske lägga sin dyrbara ideella tid på något annat. Så gör analysen – ta reda på vilka som befinner sig på era kanaler och vad som funkar. Lägg tiden på kanaler där era användare finns och välj bort de som inte är aktuella.
Analysen är viktig, men det finns något som enligt Marcus är än viktigare: att lägga upp en plan. Är planen tillräckligt strukturerad, lämnar den plats för att vara flexibel.
– Jag skulle vilja påstå att en bra plan innehåller ett vad och ett hur. Med andra ord, ta reda på: Vad vill vi uppnå, och hur ska vi göra det?. Sen kan man börja att prioritera utifrån det. Att jobba med föreningsliv handlar ofta om att släcka bränder, men om man från början har en bra plan att luta sig mot så blir brandsläckningsuppdragen inte lika jobbiga.
Samtidigt poängterar Marcus att det är viktigt att allt inte behöver vara så uppstyrt alltid.
– Ge era följare “bang for the buck”. Att få kommunicera med någon är ett förtroende som man inte ska slita på. Det ni lägger upp behöver inte alltid ha ett “seriöst och informativt” budskap alltid utan kan bara vara att nu “tar vi fredag här, trevlig helg”. Variera och överraska med innehållet. Man vet ju själv att man oftast väljer att följa folk för att man tycker om känslan som skapas på deras konto.
Marcus fyra bästa tips för att kommunicera på bästa sätt i föreningen:
1. Lär känna mottagarna – använd de mätverktyg som finns att tillgå för att få en bild av vad de som följer er interagerar med.
2. Informera och engagera – snurra lite på sättet ni skriver er information. Istället för att skriva “Nu är det dags att betala medlemsavgiften” kan man kanske omformulera det till “Nu kan vi slå rekord i inbetalda medlemsavgifter”. 3. Skapa en plan – Ett vad och ett hur. Exempelvis kan “vad:et” vara att “vi vill ha fler följare i sociala medier”. Därefter behöver man lägga upp en plan för hur vi ska få det.
4. Använd era kanaler på olika sätt – Var unik i de olika kanalerna, så långt det går. Lägg inte in allt överallt på samma sätt.