Fritidskortet är en ny satsning som ska göra det enklare för fler barn och unga att vara en del av föreningslivet. Vi ser verkligen positivt på initiativet och vill självklart göra det så enkelt som möjligt för er föreningar att hantera.

Under hösten har vi tillsammans med myndigheter och branschkollegor arbetat intensivt med att hitta en lösning som verkligen förenklar. Den manuella processen som hittills gällt har fungerat helt ok, men den har också inneburit ett betydande merarbete för många föreningar.

Nu kan vi äntligen berätta att vi tar täten med en helautomatiserad integration mot Fritidskortet, som håller på att testas och planeras att lanseras brett vid årsskiftet. Mer information om hur det kommer att fungera hittar du här.

Går det att använda Fritidskortet i SportAdmin även innan integrationen är på plats?

Ja, det går att göra registreringen manuellt. För att underlätta har vi tagit fram en guide som visar hur ni gör det: Läs guiden här.

Bra länkar med mer information

Generell information om Fritidskortet: https://www.fritidskortet.se/

Kontaktuppgifter till E-hälsomyndigheten och Försäkringskassan rörande fritidskortet: https://www.fritidskortet.se/kontakta-oss

Guide för hur ni kan hantera fritidskortsbetalningar manuellt i SportAdmin: https://support.sportadmin.se/

Uppdatering: Test av integrationen till Fritidskortet

2025-12-02

Vi är nu i full gång med att testa den nya integrationen till Fritidskortet. Version 1, som omfattar aviseringar, anmälningar och fakturering, har genomfört testats i skarp miljö med goda resultat. Denna del planeras att rullas ut till föreningar från den 12 januari 2026.

Vi utvecklar samtidigt stöd för bokningar, som vi kallar version 2. Eftersom bokningssläpp innebär mycket ska gå rätt på kort tid, ungefär som vid ett biljettsläpp till en konsert, för vi en dialog med Fritidskortet för att säkerställa att allt tekniskt går rätt till innan vi går vidare till externa tester.

Viktiga datum:

30 november 2025: Fritidskortet stängde för året
December: Endast interna tester kan genomföras då Fritidskortet är stängt
5 januari 2026: Fritidskortet öppnar igen
12 januari: Utrullning av Version 1 startar

Då integrationen till Fritidskortet kräver utveckling, drift, anpassningar och löpande underhåll så kommer kostnaden för integrationen att vara 1 200 kr/år exkl. moms.

Vill ni höra mer berättar vi om status och nästa steg på vårt webbinarium den 11 december. Anmäl er här ->

Ni når oss som alltid på info@sportadmin.se eller 040-630 10 60 om ni har några frågor!

Uppdatering

2025-11-03

Vi är glada att kunna berätta att vår helt automatiserade lösning för Fritidskortet nu börjar närma sig! Vi kommer att börja testa den omgående med ett antal föreningar för att sedan lansera den brett vid årsskiftet.

Det betyder att betalningar med Fritidskortet snart kommer fungera precis som vanliga betalningar i SportAdmin, utan manuell hantering eller extra administration. Vår produktägare Erik berättade mer om hur det är tänkt att fungerar i vårt höstwebinarie förra veckan, om du missade det kan du se delen om Fritidskortet här. Vi har även skrivit hur det kommer att fungera här.

Ni når oss som alltid på info@sportadmin.se eller 040-630 10 60 om ni har några frågor!

Uppdatering

2025-10-14

Vi arbetar vidare med integrationen till Fritidskortet och fokuserar samtidigt på att förtydliga och förenkla informationen till alla föreningar. I vår guide har vi nu lagt till förklaringar för när Fritidskortet täcker hela avgiften, samt hur ni kan hantera delkreditering om en medlem använt kortet i efterhand. Hela guiden har strukturerats om för att det ska gå enklare att hitta rätt information. Du hittar guiden här.

Vi håller er uppdaterade löpande här och i kunskapsbanken, och undrar ni något så når ni oss på info@sportadmin.se eller 040-630 10 60.

Uppdatering

2025-09-30

Under förra veckan arbetade vi vidare med hur integrationen till Fritidskortet kan utformas, och vi tog några stora kliv i rätt riktning mot en långsiktig lösning. Det är fortfarande en hel del kvar att göra, men vi hoppas kunna dela mer med er här inom de närmsta veckorna.

Utöver det tekniska arbetet deltog Augusta från vår supportavdelning i en workshop med Försäkringskassan där vi fokuserade på vanliga frågor från föreningar och hur supporten kring Fritidskortet kan förbättras. Den här veckan fortsätter vi dialogen med Försäkringskassan och E-hälsomyndigheten, bland annat genom att dela insikter om hur anmälnings- och bokningsflöden faktiskt fungerar i praktiken för föreningarna.

Vi håller er uppdaterade löpande här och i kunskapsbanken, och undrar ni något så når ni oss på info@sportadmin.se eller 040-630 10 60.

Uppdatering

2025-09-18

Den här veckan har Erik och Ebba från oss varit i Stockholm för en heldag med workshops tillsammans med Försäkringskassan, E-hälsomyndigheten och andra systemleverantörer.

Vi hade bra dialoger kring allt från hur BG-betalningar ska hanteras till hur API-integrationen kan utvecklas framåt, och vi diskuterade utmaningar från båda sidor.

Nya riktlinjer kring hur Fritidskortet hanterar situationer där avgiften redan är betald är på väg, så snart vi vet mer uppdaterar vi er här och i vår kunskapsbank.

Dialogen fortsätter nästa vecka, då vi även kommer delta i ett forum kring hur vi bättre kan samarbeta med de fritidskortet kring vanliga frågor och supportrelaterade ärenden.

Vi finns som alltid tillgängliga om ni har något frågor på info@sportadmin.se eller 040-630 10 60.

Uppdatering

2025-09-12

På måndag den 15 september går det att börja använda fritidskortet som betalningsmedel hos anslutna föreningar.

För er föreningar som är anslutna till fritidskortet har vi idag uppdaterat guiden i kunskapsbanken om hur ni bäst hanterar processen, ni hittar den här.

Den här veckan har vi haft fortsatta möten med E-hälsomyndigheten och Försäkringskassan, och nästa vecka väntar en större workshop med fler föreningssystem, kulturskolor och andra aktörer. Målet är att jobba tillsammans för att hitta en långsiktig och mer automatiserad lösning som minskar administrationen för alla inblandade.

Vi finns som alltid tillgängliga om ni har något frågor på info@sportadmin.se eller 040-630 10 60.

Uppdatering

2025-09-04

På måndag, den 8 september, träder lagen om fritidskortet i kraft och måndagen den 15 september kommer man kunna börja använda Fritidskortet som betalningsmedel hos anslutna föreningar.

Innan ni som förening ansluter er till fritidskortet rekommenderar vi att ni läser igenom informationen på denna sida, samt guiden kring hur ni manuellt behöver hantera betalningar med fritidskortet.

Om ni redan har anslutit er finns mer information om hur ni manuellt hanterar betalningar med fritidskortet i guiden här.

Vi finns som alltid tillgängliga om ni har något frågor på info@sportadmin.se eller 040-630 10 60

Vanliga frågor & svar

Hur ansluter vi som förening oss till Fritidskortet?

Ansökan görs hos Försäkringskassan. Läs mer om hur ni går tillväga på Fritidskortets sida.

Ska vi ange att vi har en systemleverantör i ansökan?

Nej, ni ska inte ange att ni har någon systemleverantör.

Vilket bankgiro/plusgiro ska vi ange i vår ansökan?

Det är föreningens eget bankgiro/plusgiro som ska anges vid er ansökan.

Hur ser betalningsflödet ut för föräldrar?

Medlemmen kan välja Fritidskortet som betalmedel direkt i sin betalning, precis som Swish, kort eller faktura. Betalningen signeras då tryggt hos Fritidskortet och summan förs därefter automatiskt över till föreningen, utan att någon i föreningen behöver hantera manuella steg eller matchningar.

Om Fritidskortet inte täcker hela avgiften slussas medlemmen automatiskt tillbaka till betalvyn för att slutföra resten av betalningen som vanligt.

 

 

Tänk på att INTE ta med administrationsavgiften när ni ansöker, utan enbart tränings/medlemsavgifterna som ska ingå.

Hur kan jag härleda inbetalningen från Försäkringskassan att det är för en medlem som använt integrationen?

När en medlem använt Fritidskortet genom integrationen kan den inte skriva ett eget meddelande. I meddelandet för utbetalningen från Försäkringskassan kommer det stå FK-xxxxx, där xxxxx står för en nummerserie som ni återfinner på fakturaunderlaget.

Hur fungerar bokföringen?

Vi rekommenderar att föreningen skapar ett separat bokföringskonto (balanskonto) för Fritidskortet. Vi visar tydligt i betalrapporten vilken del som ska bokas mot kontot.

Hur fungerar återbetalningar?

Återbetalningar eller krediteringar kräver fortsatt manuellt arbete. Det hanteras genom manuell insättning tillbaka till Fritidskortet. Alla detaljer kommer finnas på kreditfakturan i SportAdmin. Vi är i dialog med Fritidskortet för att kunna automatisera denna process framöver.

Varför kostar integrationen extra?

Integrationen kräver utveckling, drift, anpassningar, löpande underhåll och support, liknande integrationen till IDOL. För att kunna erbjuda den väldigt smidiga tjänsten som integrationen innebär behöver vi också ta lite betalt för att täcka våra kostnader. Vi kommer ta en fast månadskostnad på 1200 kr/år ex moms.

Är fast kostnad bättre än en transaktionsbaserad modell?

Ja, i de flesta fall. Ett transaktionsbaserat upplägg gör att kostnaden snabbt kan dra iväg, särskilt för aktiva föreningar. Vår modell är förutsägbar och trygg oavsett volym.

När kommer integrationen implementeras för bokningar?

Utvecklingen pågår. Trafikvolymerna vid bokningssläpp kräver extra kärlek för att det ska fungera stabilt. Vi för en dialog med Fritidskortet och uppdaterar er så fort vi vet mer.