Full koll på lagets ekonomi
Hej lagkassör!
Här hittar du guider på allt du behöver veta om SportAdmin Lagkassa. Med lagkassan i SportAdmin får du stenkoll på lagets ekonomi.
- Sälj mer med lagets egna webbshop – ett digitalt sätt att hantera lagförsäljningar.
- Skippa föräldrarkonton som mellanhand
- Skicka betalförfrågningar
Är du nyfiken på hur Lagkassan funkar i MedlemsAppen? Guiden kan du också skicka vidare till föräldrar och spelare.
Vad vill du lära dig?
Kom igång
Är du lagkassör och ska starta upp er lagkassa? Ta reda på hur du gör för att aktiverar lagkassan och bjuda in lagledare och medlemmar.
Skapa försäljningar
Redo för mer klirr i kassan? Hantera lagets försäljningar – helt från appen! Slipp hantera pengarna på ditt egna konto och få koll på allt som rör försäljningarna på ett och samma ställe.
Skapa försäljningar med Folkspel
Ska laget samla in pengar via Folkspel? Hantera detta smidigt och enkelt direkt i SportAdmin Lagkassa.
Samla in pengar
Skicka betalningsförfrågningar till gruppens medlemmar för att samla in pengar till den kommande cupen eller er nästa lagkväll.
Håll koll på saldot
Inga fler excelfiler. I SportAdmin Lagkassa registreras alla inkomna transaktioner och du håller lätt koll på era utgifter.
I DENNA GUIDEN
Kom igång
- Aktivera lagkassa & lägg till bankkonto
- Behörighet i lagkassan
- Informera medlemmarna om lagkassan
Kom igång
Med SportAdmin Lagkassa får ni stenkoll på lagets ekonomi. Här kan ni:
✅ Hålla koll på lagkassans saldo och hantera transaktioner
✅ Skicka betalningsförfrågningar till medlemmarna
✅ Starta lagförsäljningar och håll koll på hur många produkter som har delats ut och sålts
Här nedan går vi igenom hur du som ledare kommer igång med SportAdmin Lagkassa för ditt lag.
För att komma igång med SportAdmin Lagkassa krävs det att föreningens firmatecknare fyller i och signerar en kundkännedom till vår betalpartner Ping Payments. Hör av er till er förening om detta inte är gjort ännu.
1. Aktivera lagkassa & lägg till bankkonto
Det första du behöver göra är att aktivera er lagkassa.
Detta gör du genom att navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > välj rätt grupp i rullistan högst upp > klicka på AKTIVERA NU > läs igenom och acceptera villkoren > AKTIVERA.
Er lagkassa är nu aktiverad. Under LAGKASSA i bottenmenyn har du möjlighet att lägga till ett konto för er lagkassa. Om er förening tillåter er använda föreningens mottagarkonto kommer även detta finnas tillagt under Konton.
För att lägga till ett nytt konto klickar du på LÄGG TILL KONTO > välj om det är ett privat- eller föreningsägt konto > fyll i uppgifterna > NÄSTA.
2. Behörighet i lagkassan
Du som har aktiverat lagkassan blir automatiskt lagkassör. Vill ni vara flera som delar på ansvaret kan du lägga till fler av lagets ledare som lagkassörer.
Navigera till MITT LAG i bottenmenyn > klicka på en ledare > ÄNDRA > skrolla ner till Lagkassan och välj behörighet > SPARA.
När en ledare tilldelas behörigheten Lagkassör skickas det ett automatiskt mejl till ledaren med information om hur SportAdmin Lagkassa fungerar.
3. Informera medlemmarna om lagkassan
När er lagkassa är aktiverad kommer medlemmarna åt medlemsfunktionen av lagkassan via sin app. Där har de all funktionalitet för att exempelvis sälja produkter när laget bedriver en försäljning eller för att betala betalförfrågningar som lagets lagkassör har skickat ut.
Hur ni vill informera era medlemmar om SportAdmin Lagkassa får ni själva bestämma vad som passar bäst för er och ert lag; om ni vill informera dem genom exempelvis ett mejlutskick eller muntligt under nästa träningstillfälle.
TIPS!
Nyfiken på hur lagkassan fungerar och ser ut för medlemmarna? Läs mer här ->
I DENNA GUIDEN
Skapa försäljningar
- Starta försäljning
- Produkter
- Börja sälja & håll koll på beställningar
- Granska, beställ & leverera
Skapa försäljningar
Ska ditt lag arrangera en försäljning för att samla in pengar? Detta kan du smidigt hantera i SportAdmin Lagkassa. Medlemmarna säljer produkterna, tar betalt och håller koll på alla sina beställningar direkt i sin app.
I appen kan även du som ledare följa allt som händer i försäljningen – håll koll på hur mycket dina medlemmar sålt, markera vilka medlemmar som mottagit produkter och få in alla betalningar direkt till lagkassans konto.
1. Starta försäljning
Som lagkassör kan du skapa er försäljning direkt i appen. I vissa fall har din förening redan skapat en försäljning åt laget eller hela föreningen. Hoppa i så fall vidare till 3. Börja sälja & håll koll på beställningarna.
För att starta en försäljning följer du nedan steg.
1. Öppna appen.
2. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn.
3. Klicka på PLUSTECKNET uppe till höger > SKAPA NY FÖRSÄLJNING > välj den partnerförsäljning du vill skapa.
4. Fyll i Grundinställningarna.
- Namn: Ange ett namn för försäljningen.
- Från och till: Välj mellan vilka datum medlemmarna ska kunna sälja produkten.
- Beskrivning: Här kan du skriva en text som beskriver varför ni samlar ihop pengar. Beskrivningen kommer att synas på era webbshopar och kunna läsas av era köpare.
- Försäljningen avser: I detta fält väljer du vad intäkterna ni kommer få avser. Välj den kategori som passar bäst. Detta är till för att underlätta för din kassör, som ska bokföra era intäkter.
- Mottagarkonto: Välj vilket bankkonto pengarna ska hamna på. Välj antingen ett som redan är upplagt, eller klicka på ”Lägg till konto”. Hör med föreningen om du är osäker på vilket bankkonto lagkassans pengar ska hamna på.
- Information för medlemmar: Här kan du skriva en text som innehåller information som dina medlemmar bör känna till om försäljningen.
- Försäljningsmål: Välj om ert lag vill ha ett försäljningsmål. Medlemmarna kommer att kunna följa hur gruppen ligger till mot målet i sin app.
- Topplista: Välj om ert lag vill ha en topplista. Topplistan kommer att synas i medlemmarnas app och visar vilka tre medlemmar som sålt mest i gruppen.
5. Klicka på NÄSTA.
2. Produkter
Har du skapat en partnerförsäljning kan du i detta steg välja vilka produkter som ska ingå i just er försäljning. Du kan också ange om det finns något maxtak gälande hur många medlemmarna ska sälja av respektive produkt. Här finns tre alternativ:
- Obegränsat: anger du om ni inte ska ha någon begränsning för hur många beställningar ni kan ta emot. Tänk på att ni själva måste hantera återbetalningar till köpare som inte kan få sina produkter om ni har tagit emot fler betalningar än ni har produkter att sälja.
- Totalt: anger du om du vill ställa in ett gemensamt maxantal produkter för hela gruppen.
- Per medlem: anger du vill ställa in ett maxantal produkter på varje medlem.
Du kan även välja att fylla i förtjänsten per produkt, om du vill att SportAdmin ska räkna ut den totala förtjänsten i försäljningen åt er.
När du fyllt i ovan klickar till sist på SPARA & FORTSÄTT > välj om du vill skicka ut information om försäljningen till medlemmarna nu eller senare.
Här hittar du den →
3. Börja sälj & håll koll på beställningarna
Försäljningen är nu skapad och det är dags för medlemmarna att börja sälja.
I appen kan du som lagkassör hålla koll på vad som sker i försäljningen och se alla beställningar som gjorts till respektive medlem.
Detta ser du genom att navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > klicka på BESTÄLLNINGAR. Där ser du en lista över medlemmens beställningar.
TIPS!
Har det lagts en beställning av misstag? Klicka på köparens namn och sedan på soptunnan i höger hörn. Har köparen gjort en betalning behöver denna återbetalas av föreningen och därefter markeras i fliken Transaktioner som återbetald.
4. Granska, beställ & leverera
När försäljningen är avslutad är det dags att granska och beställa era produkter. Detta gör du genom att följa nedan steg.
1. Navigera till LAGKASSA.
2. Klicka på den aktuella försäljningen > klicka på GRANSKA OCH BESTÄLL PRODUKTER.
3. Granska beställningen > klicka på NÄSTA.
4. Fyll i uppgifter för leverans.
- Leveransalternativ: Välj om produkterna ska levereras till egen adress eller till föreningens lokal.
- Mottager: Fyll i mottagarens namn.
- Leveransadress, postnummer & ort: Fyll i uppgifterna dit beställningen ska levereras.
- Kontaktnummer: Numret till personen som ska motta leveransen.
- E-post för bekräftelse: Mailadress dit bekräftelsen ska skickas.
5. Till sist klickar du på SKICKA BESTÄLLNING.
Beställningen är nu skickad till leverantören och du kan därmed invänta leveransen. I bekräftelsemailet som skickats till e-posten som angavs i leveransuppgifterna kan du följa leveransen av er beställning.
När leveransen sedan är mottagen från leverantören är det dags att dela ut produkterna till medlemmarna, som i sin tur levererar till köparna.
Som lagkassör kan du enkelt i appen markera när ni lämnat ut produkterna till era medlemmar. Detta gör du genom att navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > markera vad medlemmen mottagit.
I DENNA GUIDEN
Skapa försäljningar med Folkspel
- Starta försäljning
- Produkter
- Dela ut produkter & börja sälja
- Hantera returer
Skapa försäljningar med Folkspel
Ska ditt lag arrangera en försäljning tillsammans med Folkspel? Detta hanterar du enkelt och smidigt direkt i SportAdmin Lagkassa.
1. Starta försäljning
Som lagkassör kan du skapa er försäljning direkt i appen. I vissa fall har din förening redan skapat en försäljning åt laget eller hela föreningen. Hoppa i så fall vidare till 3. Börja sälja & håll koll på beställningarna.
För att starta en försäljning följer du nedan steg.
1. Öppna appen.
2. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn.
3. Klicka på PLUSTECKNET uppe till höger > SKAPA NY FÖRSÄLJNING > välj någon av våra partnerförsäljning via Folkspel > SKAPA NY FÖRSÄLJNING.
Observera att vid en partnerförsäljning via Folkspel är det ni själva som ansvarar att beställa era produkter och dela ut dessa till era medlemmar. Beställa produkter gör ni hos Folkspel.
4. Fyll i Grundinställningarna.
- Namn: Ange ett namn för försäljningen.
- Från och till: Välj mellan vilka datum medlemmarna ska kunna sälja.
- Beskrivning: här finns en förvald beskrivning som ni kan redigera om ni vill. Denna syns i medlemmarnas webbshop, och kunna läsas av köparena
- Försäljningen avser: välj vilken typ av intäkt försäljningen avser. Detta är till för att underlätta för din kassör, som ska bokföra era intäkter.
- Mottagarkonto: välj vilket konto som ska kopplas till försäljningen.
- Information för medlemmar: här finns en förvald information som ni kan redigera om ni vill. Denna syns i medlemmarnas app.
- Försäljningsmål: Välj om ert lag vill ha ett försäljningsmål. Medlemmarna kommer att kunna följa hur gruppen ligger till mot målet i sin app.
- Topplista: Välj om ert lag vill ha en topplista. Topplistan kommer att synas i medlemmarnas app och visar vilka tre medlemmar som sålt mest i gruppen.
5. Klicka på NÄSTA.
2. Produkter
Har du skapat en partnerförsäljning via Folkspel kan du i detta steg välja vilka produkter som ska ingå i just er försäljning. Du kan också ange om det finns något maxtak gälande hur många medlemmarna ska sälja av respektive produkt. Här finns tre alternativ:
- Obegränsat: anger du om ni inte ska ha någon begränsning för hur många beställningar ni kan ta emot. Tänk på att ni själva måste hantera återbetalningar till köpare som inte kan få sina produkter om ni har tagit emot fler betalningar än ni har produkter att sälja.
- Totalt: anger du om du vill ställa in ett gemensamt maxantal produkter för hela gruppen.
- Per medlem: anger du vill ställa in ett maxantal produkter på varje medlem.
Du kan även välja att fylla i förtjänsten per produkt, om du vill att SportAdmin ska räkna ut den totala förtjänsten i försäljningen åt er.
När du fyllt i ovan klickar till sist på SPARA & FORTSÄTT > välj om ni vill skicka ut information om försäljningen nu eller senare.
Här hittar du den →
3. Dela ut produkter & börja sälja
Försäljningen är nu skapad och innan medlemmarna börjar sälja är det dags att dela ut produkterna.
När en medlem mottagit sina produkter kan du enkelt markera detta i appen. På så sätt har du full koll på vilka produkter som är utlämnade och inte.
Detta gör du genom att navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > bocka i MOTTAGEN uppe till höger om en produkt > ange antalet medlemmen mottagit av den produkten. Detta upprepar du med samtliga produkter som medlemmen hämtat ut.
Du upprepar även detta allt eftersom medlemmarna hämtar ut sin produkter, tills dess att alla hämtat ut sina produkter.
Du som lagkassör kan i appen hålla koll på vad som sker i försäljningen och se alla beställningar som gjorts till respektive medlem.
Detta ser du genom att navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > klicka på BESTÄLLNINGAR. Där ser du en lista över medlemmens beställningar. Här kan du också se om en medlem markerat en beställning som levererad till köparen.
TIPS!
Har det lagts en beställning av misstag? Klicka på köparens namn och sedan på soptunnan i höger hörn. Har köparen gjort en betalning behöver denna återbetalas av föreningen och därefter markeras i fliken Transaktioner som återbetald.
4. Hantera returer
När en försäljning via Folkspel, där produkter har beställts i förväg, är avslutats kan det vara så att det finns produkter kvar som behöver returneras.
Detta ser du som lagkassör enkelt i appen. En avslutad försäljning finner du genom LAGKASSA i bottenmenyn > vid försäljningar klicka på VISA ALLA > gå till fliken GENOMFÖRDA högst upp > välj den aktuella försäljningen.
Om en medlem har osålda produkter har den statusen PRODUKTER KVAR.
För att ha full koll på vilka produkter som är återlämnade kan ni smidigt markera när en medlem lämnat in sina osålda produkter. Detta gör ni genom att klicka på medlemmens namn > bocka i INLÄMNAT uppe till höger om produkten. Upprepa detta på samtliga produkter som medlemmen lämnat in, samt allteftersom respektive medlem lämnar in sina osålda produkter.
När ni fått tillbaka alla osålda produkter kan ni returnera dessa till Folkspel.
När ni mottagit leveransen från leverantören är det dags att dela ut produkterna till era medlemmar, som i sin tur levererar till köparna.
Som lagkassör kan du enkelt i LedarAppen markera när ni levererat produkterna till era medlemmar. Detta gör du genom att navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > markera vad medlemmen mottagit.
I DENNA GUIDEN
Samla in pengar
- Skicka en betalningsförfrågan
- Redigera & radera en betalningsförfrågan
- Påminn om betalningsförfrågan
- Markera en betalningsförfrågan som betald eller återbetald
Samla in pengar
Har ni haft en pizzakväll med laget eller ska laget betala bussresan till nästa cup?
Med betalningsförfrågningar i SportAdmin Lagkassa slipper du som lagkassör hantera dessa betalningar manuellt på ditt egna konto eller via swish. Samla istället alla transaktioner som rör laget – direkt i SportAdmin!
1. Skicka en betalningsförfrågan
För att skicka en betalningsförfrågan till medlemmarna i ditt lag följer du nedan steg.
1. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > scrolla ner till BETALNINGSFÖRFRÅGNINGAR > klicka på NY BETALFÖRFRÅGAN.
2. Bocka i de medlemmar som du vill skicka förfrågan till > klicka på NÄSTA > fyll i informationen.
- Namn: namnge betalningsförfrågan.
- Belopp: ange beloppet.
- Betala senast: fyll i senast betaldatum.
- Beskrivning: här finns möjlighet att fylla i en kort beskrivning kopplat till betalningsförfrågan och vad den gäller för.
- Betalningen avser: välj vilken kostnadstyp betalningsförfrågan avser.
- Mottagarkonto: välj mottagarkonto.
3. När informationen är ifylld klickar du på NÄSTA.
4. Välj om serviceavgiften ska betalas av medlemmen eller av laget/föreningen.
5. Klicka på SPARA.
När ni skickar en betalningsförfrågan går det ut ett automatiskt mail till medlemmarna med en betallänk där de kan betala. Betalningsförfrågan visas även i medlemmarnas app där de också kan gå in och betala.
Som lagkassör kan du se vilka som öppnat sin betalningsförfrågan samt vilka som betalat betalningsförfrågan genom att gå till LAGKASSA i bottenmenyn > scrolla ner till BETALNINGSFÖRFRÅGNINGAR > klicka på VISA ALLA klicka in på betalningsförfrågan.
Du kan även se vilka som betalat under transaktioner, gå till LAGKASSA i bottenmenyn > klicka på VISA ALLA TRANSAKTIONER.
*Serviceavgiften på betalningsförfrågningar gör det möjligt att genomföra en digital transaktion. Avgiften är 2 kr + 1,9 % av beloppet.
2. Redigera & radera betalningsförfrågan
Redigera betalningsförfrågan
1. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > scrolla ner till BETALNINGSFÖRFRÅGNINGAR > klicka på VISA ALLA.
2. Klicka in på betalningsförfrågan > klicka på ÄNDRA uppe till höger.
3. Redigera fälten du vill justera > klicka på NÄSTA > SPARA.
När medlemmarna klickar in på betallänken på nytt kommer den uppdaterade informationen att synas där utan att ni behöver göra något mer.
Radera betalningsförfrågan
1. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > scrolla ner till BETALNINGSFÖRFRÅGNINGAR > klicka på VISA ALLA.
2. Klicka in på betalningsförfrågan.
2.1 Ska du ta bort hela betalningsförfrågan (för alla medlemmar) klicka på ÄNDRA uppe till höger > TA BORT.
2.2 Ska du ta bort betalningsförfrågan för enbart specifika personer klickar du på de tre prickarna till höger om personens namn > välj TA BORT FÖRFRÅGAN > TA BORT.
Medlemmarna kan nu inte längre betala via betallänken som de fått tidigare.
3. Påminn om betalningsförfrågan
Har en medlem glömt att betala sin förfrågan? Det löser du genom att skicka ut en påminnelse.
1. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > scrolla ner till BETALNINGSFÖRFRÅGNINGAR > klicka på VISA ALLA.
2. Klicka in på betalningsförfrågan > klicka på de tre prickarna till höger om personens namn > välj SKICKA PÅMINNELSE > SKICKA PÅMINNELSE.
När du skickat en påminnelse går dit iväg ett nytt mail med betallänken till medlemmen.
4. Markera en betalningsförfrågan som betald eller återbetald
Markera betalningsförfrågan som betald
Vill du markera att en medlem har betalat sin betalningsförfrågan manuellt? Detta gör du enligt nedan steg.
1. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > scrolla ner till BETALNINGSFÖRFRÅGNINGAR > klicka på VISA ALLA.
2. Klicka in på betalningsförfrågan > klicka på de tre prickarna till höger om personens namn > välj MARKERA SOM BETALD > MARKERA SOM BETALD.
När du markerar en medlem som betald kan personen inte längre gå in och betala via sin betallänk.
Markera en betald betalningsförfrågan som återbetald
Vill du markera en betald betalningsförfrågan som återbetald? Detta gör du enligt nedan steg.
1. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > scrolla ner till BETALNINGSFÖRFRÅGNINGAR > klicka på VISA ALLA.
2. Klicka in på betalningsförfrågan > klicka på de tre prickarna till höger om personens namn > välj ÅTERBETALA > MARKERA SOM ÅTERBETALD.
TIPS!
Observera att inga faktiska pengar återbetalas till medlemmen när du markerar en betalningsförfrågan som återbetald. Markeringen är administrativ och själva återbetalningen behöver du göra manuellt från det konto som är angett som mottagarkonto på den aktuella betalningsförfrågan.
I DENNA GUIDEN
Håll koll på saldo
- Överblicka ert saldo och transaktioner
- Registrera en manuell transaktion
Håll koll på saldo
Alla intäktstransaktioner som genomförs via SportAdmin Lagkassa, antingen genom försäljningar eller betalningsförfrågningar, registreras automatiskt i lagets transaktionsöversikt.
I de fall där det skett en transaktion på annat sätt än via SportAdmin Lagkassa kan du manuellt registrera en transaktion i SportAdmin. Detta för att beloppet ska spegla lagets verkliga saldo på bankkontot.
1. Registrera manuella transaktioner
I SportAdmin Lagkassa kan du både registrera kostnader och intäkter som manuella transaktioner. Detta gör du genom nedan steg.
1. Navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > välj rätt lag i rullista högst upp.
2. Klicka på VISA ALLA TRANSAKTIONER > + REGISTRERA TRANSAKTION.
4. Fyll i informationen
- Intäkt/kostnad: välj om transaktionen avser en intäkt eller en kostnad.
- Namn: ange namnet på transaktionen.
- Datum: det datum som transaktionen ska vara kopplad till.
- Belopp: ange beloppet på transaktionen.
- Transaktionen avser: välj vad transaktionen avser.
- Välj fil: möjlighet att ladda upp en fil.
- Koppla till medlemmar: om transaktionen rör specifika medlemmar kan du personkoppla transaktionen och även välja om beloppet ska delas upp.
5. Klicka på SPARA.
Behöver du korrigera eller ta bort en manuell transaktion klicka på transaktionen sedan på ÄNDRA uppe till höger.
Observera att det inte går att ångra/återställa en transaktion som blivit borttagen.