Föreningscase

LUGI Handboll – hållbar utveckling med hjälp av digitala medlemskort

By 8 augusti, 2018 augusti 22nd, 2019 No Comments
Föreningscase

LUGI Handboll – hållbar utveckling med hjälp av digitala medlemskort

”I dagsläget har vi inga fysiska medlemskort ute överhuvudtaget, utan allt sköts digitalt via MedlemsAppen. Det är helt i enlighet med strategin för vårt hållbarhetsarbete.”

– Patrik Bengtsson, Klubbchef LUGI Handboll

Är man stor måste man vara snäll – så resonerar i alla fall den Skånebaserade handbollsföreningen LUGI. Med närmare 1500 aktiva medlemmar, varav dryga hälften är barn och ungdomar, anser LUGI att de har ett stort ansvar att bidra till den hållbara utvecklingen i samhället. Den sociala aspekten är redan en central del av föreningens löpande verksamhet, och med hjälp av SportAdmin gör de nu även en insats för miljön.

Med SportAdmins MedlemsApp kan föreningar nu ersätta de tidigare fysiska korten med digitala medlemskort. Den långa och tidskrävande arbetsprocess som är förknippad med framtagningen av ett traditionellt medlemskort reduceras då till ett par enkla klick, med vilka kortet dyker upp i appen så fort medlemsavgiften är betald.

Anpassat efter föreningens unika behov

Kortet i sig kan anpassas enligt en mängd olika parametrar efter föreningens individuella önskemål – något som LUGI dragit stor nytta av.

Genom att LUGI kopplat ihop QR-koden med sitt externa biljetthanteringssystem kan föreningens medlemmar enkelt införskaffa sig kostnadsfria entrébiljetter till matcher via det befintliga biljettsystemet. Vid inträde behöver de sedan bara visa upp QR-koden för avläsning – inga biljetter behövs, och inte heller ett fysiskt medlemskort.

“Det är väldigt smidigt för medlemmen att enbart behöva ha sin telefon med sig”, säger Patrik Bengtsson, klubbchef för LUGI Handboll.

Hållbar helhetslösning

MedlemsAppen och den integrerade biljettfunktionen är dessutom ett viktigt steg i LUGI:s hållbarhetsarbete. Genom att använda sig av digitala medlemskort minskar de inte bara mängden arbete – de sparar även på miljön.

”I dagsläget har vi inga fysiska medlemskort ute överhuvudtaget, utan allt sköts digitalt via MedlemsAppen. Det är helt i enlighet med strategin för vårt hållbarhetsarbete.”

Utmaningar

  • Tidskrävande arbetsprocess för medlemshantering
  • Inkompatibla system för medlemskort och biljetthantering

Resultat

  • Sömlös helhetslösning med digitalt medlemskort
  • Hållbar arbetsprocess och funktion